RPH
Minggu 35
27 Ogos
2012 - 30 Ogos 2012
ARIKH
HARI
MASA
|
27 Ogos 2012
ISNIN
5 dan 6
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Ulangkaji Skntaksis
Soalan-Soalan Ulangkaji (Lampiran 1)
|
Objektif
|
Pelajar-pelajar dapat menjawab soalan-soalan yang dikemukakan secara
lisan dan bertulis.
|
aktiviti
|
Perbincangan, penerangan, bersoaljawab
|
Rujukan/ABM
|
Teks Pra-U hal 201-202
|
REFLEKSI/CATATAN
|
Kesemua pelajar dapat menjawab soalan-soalan yang dikemukakan secacra
lisan dan bertulis
|
Tutorial 6AK4
TARIKH
HARI
MASA
|
27 Ogos 2012
ISNIN
9
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Ulangkaji Sintaksis
Membincangkan soalan-soalan latihan yang diberikan dalam kelas
|
BM 4K10
TARIKH
HARI
MASA
|
28 Ogos 2012
SELASA
1 dan 2
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Karangan Bahagian B
Soalan: Anda telah menyertai suatu pertandingan syarahan yang
dianjurkan oleh pejabat Pelajaran Daerah> Tajuk syarahan itu ialah”Peranan
Pelajar dalam Membangunkan Modal Insan Negara”
|
OBJEKTIF
|
Murid-murid dapat menulis sebuah karangan perbincangan lebih
daripada patah perkataan.
|
AKTIVITI
|
Perbincangan, penerangan,
|
ABM/RUJUKAN
|
Bahan bercetak yang dieedarkan.
|
REFLEKSI/CATATAN
|
60% murid dapat menulis sebuah karangan perbincangan supaya menjadi
lebih daripada 350 patah perkataan.
|
BM 6AK4
TARIKH
HARI
MASA
|
28 Ogos 2012
SELASA
3 dan 4
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Ulangkaji Sintaksis
Sambungan (Lampiran 2)
|
Objektif
|
Pelajar-pelajar dapat menjawab soalan-soalan latihan yang diberikan
|
aktiviti
|
Menjawab soalan-soalan latihan yang diberikan
|
rujukan
|
Kertas edaran bercetak
|
refleksi
|
Kesemua pelajar dapat menjawab soalan-soalan latihan yang diberikan
|
BM 6RK3
TARIKH
HARI
MASA
|
28 Ogos 2012
SELASA
7 dan 8
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Ujian Pertengahan Penggal
Perbincangan soalan-soalan objektif
|
Objektif
|
Pelajar-pelajar dapat membetul kesalahan-kesalahan yang dilakukan
dalam peperiksaan.
|
aktiviti
|
Perbincangan, penerangan
|
rujukan
|
Keertas soalan peperiksaan
|
refleksi
|
Kesemua pelajar dapat membuat pembetulan jawapan
|
BM 6RK3
TARIKH
HARI
MASA
|
29 Ogos 2012
Rabu
3 dan 4
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Ujian Pertengahan Penggal
Perbincangan soalan-soalan pemahaman secara kritis dan analitis
|
Objektif
|
Pelajar-pelajar dapat membetulkan kesalahan-kesalahan yang dilakukan
dalam peperiksaan.
|
aktiviti
|
Penenrangan, perbincangan, menyalin nota
|
rujukan
|
Teks Pra-U hal.139 - 140
|
refleksi
|
Kesemua pelajar dapat membuat pembetulan jawapan
|
BM 6AK4
TARIKH
HARI
MASA
|
28 Ogos 2012
RABU
5 dan 6
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Ulangkaji Sintaksis (Lampiran 2)
Latihan-latihan
|
Objektif
|
Pelajar-pelajar dapat menjawab soalan-soalan yang diberikan
berdasarkan tajuk Sintaksis
|
Aktiviti
|
Perbincangan, membuat latihan
|
Rujukan
|
Kertas edaran bercetak
|
Refleksi
|
Kesemua pelajar dapat menjawab soalan-soalan
yang diberikan berdasarkan tajuk Sintaksis
|
BM 4K10
TARIKH
HARI
MASA
|
29 Ogos 2012
RABU
7 dan 8
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Komsas
Novel Madu Ilmu- Latar Tempat
|
OBJEKTIF
|
Pelajar-pelajar dapat menghuraikan latar tempat seperti yang terdapat dalam Novel Melunas
Rindu
|
Aktiviti
|
Penerangan, perbincangan, bersoaljawab
|
Rujukan
|
Buku Ulasan Melunas Rindu hal. 215-216
|
refleksi
|
60 % pelajar dapat menghuraikan latar
tempat seperti yang terdapat dalam Novel Melunas Rindu
|
BM 6AK4
TARIKH
HARI
MASA
|
30 Ogos 2012
Khamis
5 dan 6
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Merumus Karangan
Masalah sosial dalam kalangan remaja
|
Objektif
|
Pelajar-pelajar dapat merumus karangan berdasarkan petikan
yang diberikan supaya menjadi 170 hingga 180 patah perkataan.
|
Aktiviti
|
Perbincangan, penerangan, menulis rumusan
|
Rujukan
|
Teks Pra U-hal. 288
|
Refleksi
|
Kesemua pelajar dapat merumus karangan
berdasarkan tajuk yang diberikan supaya menjadi 170 hingga 180 patah
perkataan.
|
BM 6RK3
TARIKH
HARI
MASA
|
30 Ogos 2012
KHAMIS
7 dan 8
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Sistem Ejaan Bahasa Melayu
Pola Keselarasan Vokal
|
Objektif
|
Pelajar-pelajar dapat menyatakan pola-pola keselarasan vokal bahasa
Melayu
|
Aktiviti
|
Penerangan, perbincangan, bersoaljawab.
|
Rujukan
|
Teks Pra U hal. 149-150
|
Refleksi
|
Kesemua pelajar dapat menyatakan bagaimana
membunyikan bunyi-bunyi diftong dalam bahasa Melayu.
|
BM 4K10
TARIKH
HARI
MASA
|
31 Ogos 2012
Jumaat
3 dan 4
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
CUTI UMUM HARI KEBANGSAAN
|
TARIKH
HARI
MASA
|
31 Ogos 2012
JUMAAT
5 dan 6
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
CUTI UMUM HARI KEBANGSAAN
|
Lampiran 1:
1.
Nyatakan maksud Sintaksis
2.
Ayat yang lengkap
mengandungi ……………………………dan………………………………..
3.
Berikan 4 pola ayat dasar.
4.
Frasa dapat ditakrifkan
sebagai……………………………………………………………………….
5.
Nyatakan maksud frasa a.
endosentrik b. eksosentrik
6.
Berian 2 jenis frasa kerja.
7.
Binaan frasa adjektif dibahagi kepada 2 iaitu a…………………………….b……………………………
8.
Frasa sendi berfungsi
sebagai a…………………………………….b……………………………….c…………………
9.
Klausa ialah……………………………………………………………………….
10.
2 jenis klausa a………………………………………………………..b………………………………………….
Lampiran 2
1.
Ayat terdiri daripada………………………………………………..dan……………………………………………………..
2.
Dua bentuk susunan ayat a…………………………………………dan……………………………………………………
3.
Dalam susunan ayat biasa,
konstituen subjek terletak (sebelum/selepas) predikat.
4.
Apabila predikat hadir di
hadapan subjek, ayat tersebut dikenali sebagai…………………………..
5.
Proses pendepanan predikat
terbahagi kepada a………………………………………b……………………..
6.
Beri dua contoh ayat yang
disusun secara pendepanan predikat:
a…………………………………………………………….b…………………………………………………………..
7.
Nyatakan maksud ayat aktif.
8.
Beri 2 jenis ayat aktif………………………………………………..
9.
Nyatakan fungsi
penyambut atau objek dalam Ayat Aktif
Transitif
10.
Nyatakan maksud keterangan yang a. boleh digudgurkan tidak boleh digugurkan
dalam ayat Ayat Aktif Tak Transitif.
No comments:
Post a Comment