Rph minggu
31/2012
30
Julai 2012- 3 Ogos
2012
BM 6AK4
TARIKH
HARI
MASA
|
30 Julai
2012
ISNIN
5 dan 6
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Ulangkaji Morfologi
Soalan-Soalan Ulangkaji (Lampiran 1)
|
Objektif
|
Pelajar-pelajar dapat menjawab soalan-soalan
yang dikemukakan secara lisan dan bertulis.
|
aktiviti
|
Perbincangan, penerangan, bersoaljawab
|
Rujukan/ABM
|
Teks Pra-U hal 201-202
|
REFLEKSI/CATATAN
|
Kesemua pelajar dapat menjawab soalan-soalan
yang dikemukakan secacra lisan dan bertulis
|
Tutorial 6AK4
TARIKH
HARI
MASA
|
30 Julai 2012
ISNIN
9
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Ulangkaji morfologi
Membincangkan soalan-soalan latihan yang
diberikan dalam kelas
|
BM 4K10
TARIKH
HARI
MASA
|
31 Julai
2012
SELASA
1 dan 2
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Karangan
Bincangkan tugas-tugas sebagai pengawas
sekolah
|
OBJEKTIF
|
Murid-murid dapat menulis sebuah karangan
perbincangan tidak kurang daripada 350
patah perkataan.
|
AKTIVITI
|
Perbincangan, penerangan,
|
ABM/RUJUKAN
|
Bahan bercetak yang dieedarkan.
|
REFLEKSI/CATATAN
|
60% murid dapat menulis sebuah karangan perbincangan
supaya menjadi tidak kurang 350 patah perkataan.
|
BM 6AK4
TARIKH
HARI
MASA
|
31
Julai 2012
SELASA
3 dan 4
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Ulangkaji Morfologi
Sambungan (Lampiran 2)
|
Objektif
|
Pelajar-pelajar dapat menjawab soalan-soalan
latihan yang diberikan
|
aktiviti
|
Menjawab soalan-soalan latihan yang diberikan
|
rujukan
|
Kertas edaran bercetak
|
refleksi
|
Kesemua pelajar dapat menjawab soalan-soalan
latihan yang diberikan
|
BM 6RK3
TARIKH
HARI
MASA
|
31
Julai 2012
SELASA
7 dan 8
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Fonologi
Pengenalan- Definisi Fonetik dan Fonemik
|
Objektif
|
Pelajar-pelajar dapat memberikan definisi
Fonetik dan Fonemik
|
aktiviti
|
Perbincangan, penerangan
|
rujukan
|
Teks Pra U hal. 124
|
refleksi
|
Kesemua pelajar dapat memberikan definisi
Fonetik dan Fonemik
|
BM 6RK3
TARIKH
HARI
MASA
|
1
Ogos 2012
Rabu
3 dan 4
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Fonologi
Konsep bunyi, konsep fonem, konsep alofon,
konsep huruf, konsep suku kata
|
Objektif
|
Pelajar-pelajar dapat menyatakan konsep bunyi, konsep fonem, konsep alofon, konsep
huruf, dan konsep suku kata
|
aktiviti
|
Penenrangan, perbincangan, menyalin nota
|
rujukan
|
Teks Pra-U hal.125
|
refleksi
|
Kesemua pelajar dapat menyatakan konsep bunyi, konsep fonem, konsep alofon, konsep
huruf, dan konsep suku kata
|
BM 6AK4
TARIKH
HARI
MASA
|
1 Ogos 2012
RABU
5 dan 6
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Morfologi
Latihan-latihan
|
Objektif
|
Pelajar-pelajar dapat menjawab soalan-soalan
yang diberikan berdasarkan tajuk Morfologi
|
Aktiviti
|
Perbincangan, membuat latihan
|
Rujukan
|
Kertas edaran bercetak
|
Refleksi
|
Kesemua pelajar dapat
menjawab soalan-soalan yang diberikan berdasarkan tajuk Morfologi
|
BM 4K10
TARIKH
HARI
MASA
|
1 Ogos
2012
RABU
7 dan 8
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Komsas
Novel Madu Ilmu-Watak dan perwatakan- Mariana
dan Mak Salmah
|
OBJEKTIF
|
Pelajar-pelajar dapat menghuraikan
watak-watak Mariana dan Mak Salmah seperti yang terdapat dalam Novel Melunas
Rindu
|
Aktiviti
|
Penerangan, perbincangan, bersoaljawab
|
Rujukan
|
Teks Melunas Rindu
|
refleksi
|
60 % pelajar dapat
menghuraikan watak-watak Mariana dan Mak Salmah seperti yang terdapat dalam
Novel Melunas Rindu
|
BM 6AK4
TARIKH
HARI
MASA
|
2 Ogos
2012
Khamis
5 dan 6
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Karangan
Isu tentang Malaysia sebagai Pusat
Kecemerlangan Ilmu
|
Objektif
|
Pelajar-pelajar dapat menulis karangan
berdasarkan tajuk yang diberikan supaya menjadi 600-700 patah perkataan.
|
Aktiviti
|
Perbincangan, penerangan, menuis karangan
|
Rujukan
|
Teks Pra U-hal. 278
|
Refleksi
|
Kesemua pelajar dapat
menulis karangan berdasarkan tajuk yang diberikan supaya menjadi 600-700
patah perkataan.
|
BM 6RK3
TARIKH
HARI
MASA
|
2 Ogos
2012
KHAMIS
7 dan 8
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Fonologi
Vokal
|
Objektif
|
Pelajar-pelajar dapat menyatakan bunyi-bunyi
vokal asli dalam bahasa Melayu
|
Aktiviti
|
Penerangan, perbincangan, bersoaljawab.
|
Rujukan
|
Teks Pra U hal. 127-128
|
Refleksi
|
Kesemua pelajar dapat menyatakan bunyi-bunyi vokal asli dalam bahasa
Melayu.
|
BM 4K10
TARIKH
HARI
MASA
|
3 Ogos 2012
Jumaat
3 dan 4
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Tatabahasa (Lampiran 3)
Kata berimbuhan-memberi imbuhan yang sesuai
bagi perkataan-perkataan yang bergaris dalam ayat-ayat yang disediakan.
|
Objektif
|
Pelajar-pelajar dapat emberi imbuhan yang
sesuai bagi perkataan-perkataan yang bergaris dalam ayat-ayat yang
disediakan.
|
Aktiviti
|
Membuat latihan, pembacaan NILAM di
perpustakaan
|
Rujukan
|
Kertas edaran
|
refleksi
|
80 % pelajar dapat
emberi imbuhan yang sesuai bagi perkataan-perkataan yang bergaris dalam
ayat-ayat yang disediakan.
|
BM 6RK3
TARIKH
HARI
MASA
|
3 Ogos
2012
JUMAAT
5 dan 6
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Fonologi
Vokal –cara-cara membunyikan huruf-huruf
vokal asli dalam bahasa Melayu
|
Objektif
|
Pelajar-pelajar dapat menyatakan bagaimana
membunyikan huruf-huruf vokal asli dalam bahasa Melayu.
|
Aktiviti
|
Penerangan, perbincangan, bersoaljawab
|
Rujukan
|
Teks Pra U hal. 128-139
|
Refleksi
|
Kesemua pelajar dapat
menyatakan bagaimana membunyikan huruf-huruf vokal asli dalam bahasa Melayu.
|
Lampiran 1
Soalan-soalan
morfologi
1. Morfologi ialah
bidang yang mengkaji 1…………………2…………………3…………………………..
2. Bentuk kata
meliputi
1…………………………………2………………………….3…………………………4……………………………..
3. Nyatakan maksud
kata tunggal.
4. Berikan 4 contoh
kata tunggal yang mempunyai 1 suku kata.
5. Berikan contoh kata
tunggal berdasarkan pola berikut:
a. V+VK
b.KV+KV+KV
c.KV+KVK+KV+KV
d. KVK+KV+KV+KV 3
e. V+KV+KV+KV+KV+KV
Lampiran 2:
1. Nyatakan 4jenis
imbuhan.
2. Nyatakan 3 jenis sisipan
kata nama dengan contoh.
3. Nyaaka 4 jenis
sisipan kata adjektif dengan contoh.
4. Nyatakan 3 jenis
sisipan kata kerja dengan contoh
5. Nyatakan maksudkata
majmuk
6. Nyatakan 3 jjenis
penggandaan.
Lampiran 3 (4K10)
Berikan imbuhan yang
sesuai bagi perkataan-perkataan yang bergaris dalam ayat-ayat berikut:
1. Pak abu sedang tebas
rumput
2. Hujan yang turun
dengan lebat sebab laku banjir.
3. Sesak
lalulintas adalah sebab malang yang berlaku.
4, Rumah orang kaya
itu telah masuk curi.
5. Banyak rancang televisyen yang tarik
tayang sempena hari raya Aidil Fitri.
6. Tagih-tagih
dadah itu dibawa ke pusat pulih dadah
Semakan RPH Minggu 30-31: Terima kasih kerana menyedia dan menghantar RPH yang dirancang dengan baik dan dikemaskini.
ReplyDelete