Rph minggu
32/2012
6
Ogos 2012- 10 Ogos
2012
BM 6AK4
TARIKH
HARI
MASA
|
6 Ogos
2012
ISNIN
5 dan 6
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Ulangkaji Fonologi
Soalan-Soalan Ulangkaji (Lampiran 1)
|
Objektif
|
Pelajar-pelajar dapat menjawab soalan-soalan
yang dikemukakan secara lisan dan bertulis.
|
aktiviti
|
Perbincangan, penerangan, bersoaljawab
|
Rujukan/ABM
|
Teks Pra-U hal 201-202
|
REFLEKSI/CATATAN
|
Kesemua pelajar dapat menjawab soalan-soalan
yang dikemukakan secacra lisan dan bertulis
|
Tutorial 6AK4
TARIKH
HARI
MASA
|
6 Ogos 2012
ISNIN
9
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Ulangkaji fonologi
Membincangkan soalan-soalan latihan yang
diberikan dalam kelas
|
BM 4K10
TARIKH
HARI
MASA
|
7 Ogos
2012
SELASA
1 dan 2
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Karangan berpandu
Jenayah Siber
|
OBJEKTIF
|
Murid-murid dapat menulis sebuah karangan
perbincangan lebih kurang 200 hingga 250 patah perkataan.
|
AKTIVITI
|
Perbincangan, penerangan,
|
ABM/RUJUKAN
|
Bahan bercetak yang dieedarkan.
|
REFLEKSI/CATATAN
|
60% murid dapat menulis sebuah karangan
perbincangan supaya menjadi lebih kurang 200-250 patah perkataan.
|
BM 6AK4
TARIKH
HARI
MASA
|
7 Ogos
2012
SELASA
3 dan 4
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Ulangkaji Fonologi
Sambungan (Lampiran 2)
|
Objektif
|
Pelajar-pelajar dapat menjawab soalan-soalan
latihan yang diberikan
|
aktiviti
|
Menjawab soalan-soalan latihan yang diberikan
|
rujukan
|
Kertas edaran bercetak
|
refleksi
|
Kesemua pelajar dapat menjawab soalan-soalan
latihan yang diberikan
|
BM 6RK3
TARIKH
HARI
MASA
|
7 Ogos
2012
SELASA
7 dan 8
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Fonologi
Huruf-huruf Konsonan-Letupan, letusan,
geseran, getaran
Cara-cara menghasilkan bunyi konsonan
berkenaan
|
Objektif
|
Pelajar-pelajar dapat menyatakan cara-cara
membunyikan konsonan-konsonan berkenaan
|
aktiviti
|
Perbincangan, penerangan
|
rujukan
|
Teks Pra U hal. 133-139
|
refleksi
|
Kesemua pelajar dapat menyatakan bunyi
konsonan-konsonan berkenaan
|
BM 6RK3
TARIKH
HARI
MASA
|
8 Ogos
2012
Rabu
3 dan 4
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Fonologi
Konsonan Sengauan, Sisian dan Separuh
Vokal-Cara-cara membunyikannya
|
Objektif
|
Pelajar-pelajar dapat menyatakan cara-cara
membunyikan konsonan-konsonan berkenaan
|
aktiviti
|
Penenrangan, perbincangan, menyalin nota
|
rujukan
|
Teks Pra-U hal.139 - 140
|
refleksi
|
Kesemua pelajar dapat menyatakan bunyi
konsonan-konsonan berkenaan
|
BM 6AK4
TARIKH
HARI
MASA
|
8 Ogos 2012
RABU
5 dan 6
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Ulangkaji fonologi (Lampiran 2)
Latihan-latihan
|
Objektif
|
Pelajar-pelajar dapat menjawab soalan-soalan
yang diberikan berdasarkan tajuk Fonologi.
|
Aktiviti
|
Perbincangan, membuat latihan
|
Rujukan
|
Kertas edaran bercetak
|
Refleksi
|
Kesemua pelajar dapat
menjawab soalan-soalan yang diberikan berdasarkan tajuk Fonologi
|
BM 4K10
TARIKH
HARI
MASA
|
8 Ogos
2012
RABU
7 dan 8
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Komsas
Novel Madu Ilmu-Watak dan perwatakan- Pak
Ismail, Robert Lim/Roslan
|
OBJEKTIF
|
Pelajar-pelajar dapat menghuraikan
watak-watak Pak Ismail dan Robert Lim seperti yang terdapat dalam Novel
Melunas Rindu
|
Aktiviti
|
Penerangan, perbincangan, bersoaljawab
|
Rujukan
|
Buku Ulasan
Melunas Rindu hal. 214-215
|
refleksi
|
60 % pelajar dapat menghuraikan
watak-watak Pakk Ismail dan Robebrt
Lim seperti yang terdapat dalam Novel Melunas Rindu
|
BM 6AK4
TARIKH
HARI
MASA
|
9 Ogos
2012
Khamis
5 dan 6
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Merumus Karangan
Menarik Minat pelabur Luar Negara melabur di
Negara Kita
|
Objektif
|
Pelajar-pelajar dapat merumus karangan berdasarkan petikan yang diberikan supaya menjadi 170 hingga 180
patah perkataan.
|
Aktiviti
|
Perbincangan, penerangan, menulis karangan
|
Rujukan
|
Teks Pra U-hal. 287
|
Refleksi
|
Kesemua pelajar dapat
merumus karangan berdasarkan tajuk
yang diberikan supaya menjadi 170 hingga 180 patah perkataan.
|
BM 6RK3
TARIKH
HARI
MASA
|
9 Ogos
2012
KHAMIS
7 dan 8
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Fonologi
Cara-cara menghasilkan bunyi diftong
|
Objektif
|
Pelajar-pelajar dapat menyatakan bunyi-bunyi
vokal asli dalam bahasa Melayu
|
Aktiviti
|
Penerangan, perbincangan, bersoaljawab.
|
Rujukan
|
Teks Pra U hal. 129
|
Refleksi
|
Kesemua pelajar dapat menyatakan bagaimana membunyikan bunyi-bunyi
diftong dalam bahasa Melayu.
|
BM 4K10
TARIKH
HARI
MASA
|
10 Ogos 2012
Jumaat
3 dan 4
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Tatabahasa (Lampiran 3)
Memberikan makna simpulan bahasa
|
Objektif
|
Pelajar-pelajar dapat memberi makna simpulan
bahasa yang diberikan
|
Aktiviti
|
Membuat latihan, pembacaan NILAM di
perpustakaan
|
Rujukan
|
Kertas edaran
|
refleksi
|
80 % pelajar dapat member makna simpulan bahasa yang diberikan.
|
BM 6RK3
TARIKH
HARI
MASA
|
10 Ogos 2012
JUMAAT
5 dan 6
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Fonologi
Rajah alat-alat pertuturan
|
Objektif
|
Pelajar-pelajar dapat melukis dan melabel
rajah alat-alat pertuturan
|
Aktiviti
|
Penerangan, perbincangan,
bersoaljawab
|
Rujukan
|
Teks Pra U hal. 128-139
|
Refleksi
|
Kesemua pelajar dapat melukis
dan melabel alat-alat pertuturan.
|
Lampiran 1
Soalan-soalan Fonologi
1. Terangkan maksud
fonologi.
2. Fonologi ialah
bidang yang mengkaji………………………………………………………………………………………………………..
3. Bidang yang
mengkaji segala bunyi bahasa dikenali sebagai…………………………………………………………………….
4. Bunyi bahasa
ialah……………………………………………………………………………..
5. 3 pendekatan yang
diguna untuk mengkaji fonetik 1…………………………2………………………..3……………………..
6. Sifat-sifat fizikal
bunyi dikaji menggunakan alat-alat berikut 1……………..2…………………3……………………………
7. cabang fonologi
yang menganalisis sistem sesuatu bahasa secara sinkronik……………………………………………
8. Dalam pertuturan,
bunyi yang diucapkan adalah dalam bentuk………………………………………………………………
9. Bunyi yqang
dipenggal menjadi unit-unit kecil dipanggil………………………………………
10. Varian fonem yang
berdasarkan kedudukan dipanggil……………………………………….
Lampiran 2:
1. Nyatakan lambang-lambang bahasa dalam bentuk
tulisan…………………………………………..
2. Berikan 5 huruf
gabungan dalam bahasa Melayu:
1…………………………2………………………3…………………..4……………………………….5……………………………..
3. Apakah yang
dimaksudkan suku kata?
4. Berikan 11 pola
suku kata dalam bahasa Melayu.
5. daripada 11 pola
tersebut, nyatakan:
a. pola Bahasa Melayu
Asli b. Pola suku kata
terbuka c. Pola suku kata tertutup
Lampiran 3 (4K10)
Berikan simpulan
bahasa yang sesuai dengan maksud berikut:
1. Kurang jelas atau kurang terang
penglihatannya…………………………………………..
2. Ikatan yang susah dibuka……………………………………………………..
3. orang yang lekas
marah………………………………………………….
4. Nasib yang selalu
baik--------------------------------------------
5. Orang yang menjadi
harapan dalam sesuatu pasukan………………………………………………
6. Seorang gadis yang
tidak tahan panas………………………………………
7. seseorang suka
merayau sampai lewat malam…………………………………………….
8. Seseorang yang
tidak pandai bermain dalam apa-apa jenis permmainan……………………………………
9. Tidur yang tidak
nyenyak………………………………………..
10. tidak dapat
menyimpan rahsia……………………………………………
No comments:
Post a Comment