Rph minggu 29/2012
16 Julai 2012-
20 Julai 2012
BM 6AK4
TARIKH
HARI
MASA
|
16 Julai 2012
ISNIN
9.45-10.20, 10.20-10.55
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Unsur-unsur asing dalam Bahasa Melayu (ulangkaji)
Pengaruh bahasa Jawa, Portugis dan Belanda
|
Objektif
|
Pelajar-pelajar dapat menjawab soalan-soalan obektif
berdasarkan tajuk yang dipelajari.
|
aktiviti
|
Perbincangan, penerangan
|
Rujukan/ABM
|
Teks Pra-U hal
|
REFLEKSI/CATATAN
|
Kesemua pelajar dapat menerangkan pengaruh bahasa Jawa,
Portugis dan Belanda.
|
Tutorial 6AK4
TARIKH
HARI
MASA
|
16 Julai 2012
ISNIN
12.05-12.40
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Unsur-unsur asing dalam Bahasa Melayu (ulangkaji)
Pengaruh bahasa Sanskrit
|
BM 4K10
TARIKH
HARI
MASA
|
17 Julai 2012
SELASA
705-740, 740-815
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
MENULIS KARANGAN
Peranan keluarga dalam membentuk sahsiah anak-anak
|
OBJEKTIF
|
Pelajar-pelajar dapat menulis karangan supaya menjadi 350 patah
perkataan.
|
AKTIVITI
|
Perbincangan, penerangan, menulis karangan
|
ABM/RUJUKAN
|
Bahan bercetak yang diedarkan.
|
REFLEKSI/CATATAN
|
50 peratus pelajar dapat menulis karangan menjadi 350
patah perkataan.
|
BM 6AK4
TARIKH
HARI
MASA
|
17 Julai 2012
SELASA
8.15-8.50, 8.50-9.20
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Unnsur-Unsur asing dalam Bahasa Melayu (ulangkaji)
Pengaruh bahasa Tamil dan Cina
|
OBJEKTIF
|
Pelajar-pelajar dapat menjawab soalan-soalan objektif
berdasarkan tajuk yang dipelajari.
|
AKTIVITI
|
Perbincangan dan penerangan, membuat latihan-latihan
objektif
|
RUJUKAN
|
Teks Pra-U hal. 80-82
|
REFLEKSI/CATATAN
|
Kesemua pelajar dapat menjawab soaan-soalan objektif
berdasarkan tajuk yang telah dipelajari.
|
BM 6RK3
TARIKH
HARI
MASA
|
17 Julai 2012
SELASA
10.55-11.30, 11.30-12.05
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
SEJARAH PERKEMBANGAN BAHASA MELAYU
Perkembangan Bahasa Melayu
Pascamerdeka
Peranan Dewan Bahasa dan Pustaka
|
OBJEKTIF
|
Pelajar-pelajar dapat menyatakan peranan Dewan Bahasa dan
Pustaka dalam perkembangan BM Pascamerdeka.
|
AKTIVITI
|
PENERANGAN, PERBINCANGAN, BERSOAL-JAWAB
|
ABM
|
TEKS HAL. 33-34
|
REFLEKSI/CATATAN
|
Kesemua pelajar dapat menyatakan peranan DBP dalam perkembangan
BM Pascamerdeka.
|
BM 6RK 3
TARIKH
HARI
MASA
|
18 Julai 2012
RABU
8.15-8.50.
8.50-9.25
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
SEJARAH PERKEMBANGAN BAHASA MELAYU
Perancangan BM-Taraf, Korpus dan Perkamusan
|
OBJEKTIF
|
Pelajar-pelajar dapat menyatakan perancangan taraf BM
seperti taraf, korpus dan pengekodan kamus.
|
AKTIVITI
|
PENERANGAN, PERBINCANGAN, BERSOAL-JAWAB
|
ABM
|
TEKS HAL. 34-35
|
REFLEKSI/CATATAN
|
Kesemua pelajar dapat menyatakan perancangan BM daripada
segi taraf, korpus dan perkamusan.
|
BM 4K10
TARIKH
HARI
MASA
|
18 Julai 2012
RABU
9.45-10.20, 10.20-10.55
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Cakapajuk dan cakap Pindah
Menukar cakap aju kepadacakap pindah
|
OBJEKTIF
|
Pelajar-pelajar dapat menukar cakap ajuk kepada cakap
pindah
|
AKTIVITI
|
Perbincangan, penerangan, pelajar-pelajar membuat latihan
secara lisan dan bertulis.
|
RUJUKAN/ABM
|
Bahan edaran bercetak.
|
REFLEKSI/CATATAN
|
50 Peratus pelajar dapat membuat latihan-latiha yang
diberikan .
|
BM 6AK4
TARIKH
HARI
MASA
|
18 Julai 2012
RABU
11.30-12.05, 12.05-12.40
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Unsur-unsur asing
dalam Bahasa Melayu
Pengaruh Bahasa Arab dan bahasa Parsi
|
Objektif
|
Pelajar-pelajar dapat menyatakan pengaruh bahasa Arab dan
Parsi dalam BM.
|
AKTIVITI
|
Penerangan, perbincangan dan bersoaljawab
|
RUJUKAN/ABM
|
Teks hal. 75 dan 78
|
REFLEKSI/CATATAN
|
Kesemua pelajar dapat menyatakan pengaruh bahasa Arab dan
Parsi dalam BM.
|
BM 4K10
TARIKH
HARI
MASA
|
19 Julai 2012
KHAMIS
9.45-10.20, 10.20-11.30
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
KOMSAS
Novel: melunas Rindu –Tema dan Persoalan
|
OBEKTIF
|
Pelajar-pelajar dapat menyatakan tema dan persoalan dalam
novel yang dikaji.
|
AKTIVITI
|
Bacaan Novel, perbincangan, bersoaljawab.
|
RUJUKAN/ABM
|
Teks Novel Melunas Rindu
|
REFLEKSI/CATATAN
|
50 peratus pelajar dapat menyatakan tema dan persoalan
dalam novel yang dikaji.
|
BM 6RK3
TARIKH
HARI
MASA
|
19 Julai2012
KHAMIS
10.55-11.30, 11.30-12.05
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
SEJARAH PERKEMBANGAN BAHASA MELAYU
Pengekodan Ejaan dan Peristilahan
|
OBJEKTIF
|
Pelajar-pelajar dapat menyatakan perubahan ejaan BM dan
usaha-usaha menambahkan istilah BM dalam pelbagai disiplin ilmu
|
AKTIVITI
|
Perbincangan, penerangan, bersoaljawab
|
RUJUKAN/ABM
|
Teks hal. 37-38
|
REFLEKSI/CATATAN
|
Kesemua pelajar dapat menyatakan perubahan ejaan Bm dan
usaha-usaha menambah istilah dalam BM dalam pelbagai disiplin ilmu.
|
BM 6AK4
TARIKH
HARI
MASA
|
20 Julai 2012
JUMAAT
7.05-7.40, 7.40-8.15
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Esei
Baik buruknya Internet
|
OBJEKTIF
|
Pelajar-pelajar dapat menulis esei berdasarkan tajuk yang
diberi supaya menjadi 650-700 ayat.
|
AKTIVITI
|
Penerangan, perbincangan, mengalih bahasa sajak ke dalam
Bahasa Melayu Moden
|
RUJUKAN
|
Kertas edaran
|
REFLEKSI/CATATAN
|
Kesemua pelajar dapat menulis esi berdasarkan tajuk yang
diberi supaya menjadi 650-700 ayat.
|
BM 6RK3
TARIKH
HARI
MASA
|
20 Julai 2012
JUMAAT
9.40-10.10, 10-10.40
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Pembacaan secara analitis dan kritis
Usia persaraan di Malaysia
|
Objektif
|
Pelajar-pelajar dapat memberi makna frasa daripada petikan
yang disediakan, menyatakan mesej yang terdapat dalam petikan serta menjawab
soalan analitis dalam 150 patah pekataan
|
Aktiviti
|
Membaca petikan,
menjawab soalan-soalan secaralisan dan bertulis
|
Rujukan/ABM
|
Teks STPM – Pelangi hal. 113
|
Refleksi/
Catatan
|
Kesemua pelajar dapat memberi makna frasa daripada petikan
yang disediakan, menyatakan mesej yang terdapat dalam petikan serta menjawab
soalan analitis dalam 150 patah pekataan.
|
Lampiran 1:
Cakap Ajuk dan Cakap Pindah
1. “Ibu, saya kurang sihat hari ini,” kata Ani kepada
ibunya.
2. “kenapa datang lewat hari ini?” Tanya cikgu kepada Abu.
3. “Tolong belikan saya sebungkus mi segera di kedai sana.”
Kata Ali kepada Samad.
4. “Jadilah seorang
warganegara yang bertanggungjawab,” kata penceramah itu memulakan ceramahnya.
5. “Kita akan mulakan dengan regangan bahagian kaki” kata
jurulatih itu memulakan latihannya.
No comments:
Post a Comment