Rph minggu
28/2012
9
Julai 2012- 13
Julai 2012
BM 6AK4
TARIKH
HARI
MASA
|
9 Julai 2012
ISNIN
9.45-10.20, 10.20-10.55
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Tanda Baca
Tanda Noktah, tanda koma dan tanda soal
-Fungsi
|
Objektif
|
Pelajar-pelajar dapat menyatakan beberapa
fungsi tanda-tanda baca seperti tanda
noktah, tanda koma dan tanda soal.
|
aktiviti
|
Perbincangan dan penerangan
|
Rujukan/ABM
|
Teks Pra-U hal. 186
|
REFLEKSI/CATATAN
|
Pelajar-pelajar dapat menyatakan beberapa
fungsi tanda-tanda baca seperti tanda noktah, tanda koma dan tanda soal.
|
Tutorial 6AK4
TARIKH
HARI
MASA
|
9 Julai 2012
ISNIN
12.05-12.40
|
TAJUK
|
Ulangkaji Fonologi
Soalan-soalan:
1. Makna bunyi dalam konteks bahasa……………..
2.Makna Fon…………………
3. Depan sempit mewakili vocal……..
4.Konsonan terbahagi kepada………….dan…………..
5.letupan dua bibir tak bersuara menghasilkan
bunyi…………..
6. Dua huruf separuh vokal…………..dan…………..
7.Tiga huruf diftong ialah……….., …………dan………….
8. Letusan lelangit keras tak
bersuaramenghasilkan……………
9. Tiga ontoh konsonan
pinjaman…………….,…………….dan………………..
10.Dua contoh konsonan
sengauan………………dan……………..
|
BM 4K10
TARIKH
HARI
MASA
|
10 Julai 2012
SELASA
705-740, 740-815
|
|
Pelancaran
1 Murid, 1 Sukan 1 Malaysia
|
BM 6AK4
TARIKH
HARI
MASA
|
10
Julai 2012
SELASA
8.15-8.50, 8.50-9.20
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Pelancaran 1 Murid, 1 Sukan 1 Malaysia
|
BM 6RK3
TARIKH
HARI
MASA
|
10
Julai 2012
SELASA
10.55-11.30, 11.30-12.05
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Bahasa Melayu Moden
Tokoh-tokoh bahasa Tempatan sebelum merdeka-Raja
Ali Haji, Abbdullah Munsyi, Meja Mohd
Said Sulaiman.
|
OBJEKTIF
|
Pelajar-pelajar dapat menyatakan sumbangan
tokoh-tokoh tempatan dalam perkembangan bahasa Melayu Moden.
|
AKTIVITI
|
Perbincangan, membuat rujukan, penerangan
|
ABM
|
Teks hal. 52-53
|
REFLEKSI/CATATAN
|
Kesemua dapat menyatakan sumbangan tokoh-tokoh tempatan
dalam perkembangan bahasa Melayu Moden, khususnya Raja Ali Haji dan Abdullah
Munsyi.
|
BM 6RK
TARIKH
HARI
MASA
|
11 Julai 2012
RABU
8.15-8.50.
8.50-9.25
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Bahasa Melayu Moden
Tokoh-tokoh bahasa Tempatan sebelum merdeka-
Meja Mohd Said Sulaiman dan Zainal Abidin Ahmad (Za’ba)
|
OBJEKTIF
|
Pelajar-pelajar dapat menyatakan sumbangan
tokoh-tokoh tempatan dalam perkembangan bahasa Melayu Moden.
|
AKTIVITI
|
Perbincangan, membuat rujukan, penerangan
|
ABM
|
Teks hal. 53-54
|
REFLEKSI/CATATAN
|
Kesemua dapat
menyatakan sumbangan tokoh-tokoh tempatan dalam perkembangan bahasa Melayu
Moden khususnya Mejar MohdSaid dan
Za’ba.
|
BM 4K10
TARIKH
HARI
MASA
|
11 Julai
2012
RABU
9.45-10.20, 10.20-10.55
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Menyambung Ayat.
Ayat-ayat selapis kepada 2 ayat majmuk
|
OBJEKTIF
|
Pelajar-pelajar dapat ayat-ayat pendek kepada 3 ayat majmuk
|
AKTIVITI
|
Penerangan, perbincang, membuat latihan bertulis
|
RUJUKAN/ABM
|
Bahan bercetak seperti dalam Lampiran 1
|
REFLEKSI/CATATAN
|
80 peratus pelajar dapatmenyambung ayat-ayat
pendek kepada 3 ayat majmuk
|
BM 6AK4
TARIKH
HARI
MASA
|
11 Julai
2012
RABU
11.30-12.05, 12.05-12.40
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Bahasa Melayu Moden
Sumbangan Pertubuhan dan institusi
terhadap perkembangan bahasa Melayu Moden dalam era pramerdeka – Pakatan
Belajar-Mengajar Pengetahuan Bahasa
(PBmPB) atau Pakatan, Persaudaraan Sahabat Pena Malaya (PASPAM)
|
Objektif
|
Pelajar-pelajar dapat menyatakan sumbangan
sumbangan pertubuhan dan Institusi terhadap perkembangan bahasa Melayu Moden
dalam era pramerdeka khususnya Pakatan dan PASPAM.
|
AKTIVITI
|
Penerangan, perbincangan, bersoal-jawab.
|
RUJUKAN/ABM
|
Teks hal. 56-57
|
REFLEKSI/CATATAN
|
Kesemua pelajar dapat
menyatakan sumbangan sumbangan pertubuhan dan Institusi terhadap perkembangan
bahasa Melayu Moden dalam era pramerdeka khususnya Pakatan dan PASPAM.
|
BM 4K10
TARIKH
HARI
MASA
|
12 Julai 2012
KHAMIS
9.45-10.20, 10.20-11.30
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
KOMSAS
Nove: melunas Rindu –Sinopsis Bab 15, 16, 17,
18
|
OBEKTIF
|
Pelajar-pelajar dapat menceritakan balik
intisari cerita bab 15-18
|
AKTIVITI
|
Bacaan Novel, perbincangan, bersoal-jawab.
|
RUJUKAN/ABM
|
Teks Novel Melunas Rindu bab 15-18
|
REFLEKSI/CATATAN
|
50 peratus pelajar dapat
menceritakan balik intisari cerita bab 15-18
|
BM 6RK3
TARIKH
HARI
MASA
|
12
Julai 2012
KHAMIS
10.55-11.30, 11.30-12.05
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Bahasa Melayu Moden
Sumbangan Pertubuhan dan institusi
terhadap perkembangan bahasa Melayu Moden dalam era pramerdeka –
Pejabat Karang-Mengarang, Sultan Idris Training College (SITC)
|
OBJEKTIF
|
Pelajar-pelajar dapat menyatakan sumbangan
sumbangan pertubuhan dan Institusi terhadap perkembangan bahasa Melayu Moden
dalam era pramerdeka khususnya Pejabat
Karang-Mengarang dan SITC.
|
AKTIVITI
|
Penerangan, perbincangan, menjawab
soalan-soalan latihan
|
RUJUKAN/ABM
|
Teks hal. 57-58
|
REFLEKSI/CATATAN
|
Kesemua pelajar dapat
menyatakan sumbangan sumbangan pertubuhan dan Institusi terhadap perkembangan
bahasa Melayu Moden dalam era pramerdeka khususnya Pejabat Karang-Mengarang
dan SITC.
|
BM 6AK4
TARIKH
HARI
MASA
|
1 Julai 2012
JUMAAT
7.05-7.40, 7.40-8.15
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
KARANGAN
Kemajuan sains penting dalam kemajuan sukan negara
|
OBJEKTIF
|
Pelajar-pelajar dapat menulis sebuah karangan
berdasarkan soalan yang diberikan dengan jumlah perkataan 650-700 patah
perkataan
|
AKTIVITI
|
Perbincangan pe, mencari isi-isi penting,
menulis karangan
|
RUJUKAN
|
Bahan edaran
|
REFLEKSI/CATATAN
|
Kesemua pe;lajar dapat menulis karangan
dengan tajuk yang diberikan. Karangan perlu disiapkan sebagai kerja rumah.
|
BM 6RK3
TARIKH
HARI
MASA
|
22 JUN
2012
JUMAAT
9.40-10.10, 10-10.40
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Karangan Tidak Berformat
Huraikan-
|
Objektif
|
Pelajar-pelajar dapat menulis sebuah karangan
dengan tugasan “Huraikan” supaya menjadi 600-650 patah perkataan.
|
Aktiviti
|
Perbincangan, penerangan , menulis karangan dengan tugasan
“Huraikan”
Soalan:
Kemunculan internet lebih
banyak mendatangkan keburukan daripada kebaikan. Huraikan.
|
Rujukan/ABM
|
Teks hal. 188.
|
Refleksi/Catatan
|
Kesemua pelajar dapat
menulis sebuah karangan dengan tugasan “Huraikan” supaya menjadi 600-650
patah perkataan.
|
Lampiran 1:
Smbung ayat-ayat
berikut kepada 3 ayat majmuk:
Steven sedang duduk.
Dia duduk di atas batang kayu. Batang kayu itu telah tumbang. Steven melepaskan
penatnya. Dia hanya duduk-duduk di situ.
Datang dua orang anggota polis. Mereka menahannya. Steven dibawa ke balai
polis. Steven terpinga-pinga. Dia merasakan dirinya teraniaya. Dia akan cuba
membela dirinya.
Lampiran 2
Latihan-latihan
T6RK4
1. Nyatakan perbezaan
karya-karya Abdullah Munsyi dengan
karya-karya klasik?
2. Bagaimanakah gaya
bahasa penulisan Abdullah Munsyi?
3. Apakah kelulusan
Raja Ali Haji?
4. Nyatakan Kandungan
karya Raja Ali Haji dalam Kitab Pengetahuan Bahasa.
No comments:
Post a Comment