Thursday, July 12, 2012

rph 28


Rph minggu 28/2012
9 Julai   2012-  13  Julai  2012
BM 6AK4
TARIKH
HARI
MASA
9 Julai 2012
ISNIN
9.45-10.20, 10.20-10.55

TAJUK
Sub-tajuk
Tanda Baca
Tanda Noktah, tanda koma dan tanda soal -Fungsi
Objektif
Pelajar-pelajar dapat menyatakan beberapa fungsi tanda-tanda baca  seperti tanda noktah, tanda koma dan tanda soal.
aktiviti
Perbincangan dan penerangan
Rujukan/ABM
Teks Pra-U hal. 186
REFLEKSI/CATATAN
Pelajar-pelajar dapat menyatakan beberapa fungsi tanda-tanda baca seperti tanda noktah, tanda koma dan tanda soal.

Tutorial 6AK4
TARIKH
HARI
MASA
9 Julai 2012
ISNIN
12.05-12.40

TAJUK

Ulangkaji Fonologi
Soalan-soalan:
1. Makna bunyi dalam konteks bahasa……………..
2.Makna Fon…………………
3. Depan sempit mewakili vocal……..
4.Konsonan terbahagi kepada………….dan…………..
5.letupan dua bibir tak bersuara menghasilkan bunyi…………..
6. Dua huruf separuh vokal…………..dan…………..
7.Tiga huruf diftong ialah……….., …………dan………….
8. Letusan lelangit keras tak bersuaramenghasilkan……………
9. Tiga ontoh konsonan pinjaman…………….,…………….dan………………..
10.Dua contoh konsonan sengauan………………dan……………..



BM 4K10
TARIKH
HARI
MASA
10 Julai 2012
SELASA
705-740, 740-815

Pelancaran  1 Murid, 1 Sukan 1 Malaysia
BM 6AK4
TARIKH
HARI
MASA
 10 Julai  2012
SELASA
8.15-8.50, 8.50-9.20
TAJUK
Sub-tajuk
Pelancaran 1 Murid, 1 Sukan 1 Malaysia

BM 6RK3
TARIKH
HARI
MASA
 10 Julai  2012
SELASA
10.55-11.30, 11.30-12.05
TAJUK
Sub-tajuk
Bahasa Melayu Moden
Tokoh-tokoh bahasa Tempatan sebelum merdeka-Raja Ali Haji, Abbdullah Munsyi,  Meja Mohd Said Sulaiman.

OBJEKTIF
Pelajar-pelajar dapat menyatakan sumbangan tokoh-tokoh tempatan dalam perkembangan bahasa Melayu Moden.
AKTIVITI
Perbincangan, membuat rujukan, penerangan
ABM
Teks hal. 52-53
REFLEKSI/CATATAN
Kesemua  dapat menyatakan sumbangan tokoh-tokoh tempatan dalam perkembangan bahasa Melayu Moden, khususnya Raja Ali Haji dan Abdullah Munsyi.
BM 6RK
TARIKH
HARI
MASA
11 Julai 2012
RABU
8.15-8.50.  8.50-9.25
TAJUK
Sub-tajuk
Bahasa Melayu Moden
Tokoh-tokoh bahasa Tempatan sebelum merdeka- Meja Mohd Said Sulaiman dan Zainal Abidin Ahmad (Za’ba)
OBJEKTIF
Pelajar-pelajar dapat menyatakan sumbangan tokoh-tokoh tempatan dalam perkembangan bahasa Melayu Moden.
AKTIVITI
Perbincangan, membuat rujukan, penerangan
ABM
Teks hal. 53-54
REFLEKSI/CATATAN
Kesemua  dapat menyatakan sumbangan tokoh-tokoh tempatan dalam perkembangan bahasa Melayu Moden khususnya  Mejar MohdSaid dan Za’ba.


BM 4K10
TARIKH
HARI
MASA
11 Julai  2012
RABU
9.45-10.20, 10.20-10.55
TAJUK
Sub-tajuk
Menyambung Ayat.
Ayat-ayat selapis kepada 2 ayat majmuk

OBJEKTIF
Pelajar-pelajar dapat  ayat-ayat pendek kepada  3 ayat majmuk
AKTIVITI
Penerangan, perbincang, membuat latihan bertulis
RUJUKAN/ABM
Bahan bercetak seperti dalam Lampiran 1
REFLEKSI/CATATAN
80 peratus pelajar dapatmenyambung ayat-ayat pendek kepada 3  ayat majmuk
BM 6AK4
TARIKH
HARI
MASA
11 Julai  2012
RABU
11.30-12.05, 12.05-12.40
TAJUK
Sub-tajuk
Bahasa Melayu Moden
Sumbangan Pertubuhan dan  institusi  terhadap perkembangan bahasa Melayu Moden dalam era pramerdeka – Pakatan Belajar-Mengajar  Pengetahuan Bahasa (PBmPB) atau Pakatan, Persaudaraan Sahabat Pena Malaya  (PASPAM)

Objektif
Pelajar-pelajar dapat menyatakan sumbangan sumbangan pertubuhan dan Institusi terhadap perkembangan bahasa Melayu Moden dalam era pramerdeka khususnya Pakatan dan PASPAM.

AKTIVITI
Penerangan, perbincangan, bersoal-jawab.
RUJUKAN/ABM
Teks hal. 56-57
REFLEKSI/CATATAN
Kesemua pelajar dapat menyatakan sumbangan sumbangan pertubuhan dan Institusi terhadap perkembangan bahasa Melayu Moden dalam era pramerdeka khususnya Pakatan dan PASPAM.
BM 4K10
TARIKH
HARI
MASA
12 Julai 2012
KHAMIS
9.45-10.20, 10.20-11.30
TAJUK
Sub-tajuk
KOMSAS
Nove: melunas Rindu –Sinopsis Bab 15, 16, 17, 18
OBEKTIF
Pelajar-pelajar dapat menceritakan balik intisari cerita bab 15-18
AKTIVITI
Bacaan Novel, perbincangan, bersoal-jawab.
RUJUKAN/ABM
Teks Novel Melunas Rindu bab 15-18
REFLEKSI/CATATAN
50 peratus pelajar dapat menceritakan balik intisari cerita bab 15-18
BM 6RK3
TARIKH
HARI
MASA
 12 Julai 2012
KHAMIS
10.55-11.30, 11.30-12.05
TAJUK
Sub-tajuk
Bahasa Melayu Moden
Sumbangan Pertubuhan dan  institusi  terhadap perkembangan bahasa Melayu Moden dalam era pramerdeka – Pejabat Karang-Mengarang, Sultan Idris Training College (SITC)
OBJEKTIF
Pelajar-pelajar dapat menyatakan sumbangan sumbangan pertubuhan dan Institusi terhadap perkembangan bahasa Melayu Moden dalam era pramerdeka khususnya  Pejabat Karang-Mengarang dan SITC.
AKTIVITI
Penerangan, perbincangan, menjawab soalan-soalan latihan
RUJUKAN/ABM
Teks hal. 57-58
REFLEKSI/CATATAN
Kesemua pelajar dapat menyatakan sumbangan sumbangan pertubuhan dan Institusi terhadap perkembangan bahasa Melayu Moden dalam era pramerdeka khususnya Pejabat Karang-Mengarang dan SITC.
BM 6AK4
TARIKH
HARI
MASA
1 Julai   2012
JUMAAT
7.05-7.40, 7.40-8.15
TAJUK
Sub-tajuk
KARANGAN
Kemajuan sains  penting dalam kemajuan sukan negara
OBJEKTIF
Pelajar-pelajar dapat menulis sebuah karangan berdasarkan soalan yang diberikan dengan jumlah perkataan 650-700 patah perkataan
AKTIVITI
Perbincangan pe, mencari isi-isi penting, menulis karangan
RUJUKAN
Bahan edaran
REFLEKSI/CATATAN
Kesemua pe;lajar dapat menulis karangan dengan tajuk yang diberikan. Karangan perlu disiapkan sebagai kerja rumah.

BM 6RK3
TARIKH
HARI
MASA
22  JUN 2012
JUMAAT
9.40-10.10, 10-10.40
TAJUK
Sub-tajuk
Karangan Tidak Berformat
Huraikan-
Objektif
Pelajar-pelajar dapat menulis sebuah karangan dengan tugasan “Huraikan” supaya menjadi 600-650 patah perkataan.
Aktiviti
Perbincangan,  penerangan , menulis karangan dengan tugasan “Huraikan”
Soalan:  Kemunculan internet lebih  banyak mendatangkan keburukan daripada kebaikan. Huraikan.
Rujukan/ABM
Teks hal. 188.
Refleksi/Catatan
Kesemua pelajar dapat menulis sebuah karangan dengan tugasan “Huraikan” supaya menjadi 600-650 patah perkataan.

Lampiran 1:
Smbung ayat-ayat berikut kepada 3  ayat majmuk:
Steven sedang duduk. Dia duduk di atas batang kayu. Batang kayu itu telah tumbang. Steven melepaskan penatnya. Dia hanya duduk-duduk  di situ. Datang dua orang anggota polis. Mereka menahannya. Steven dibawa ke balai polis. Steven terpinga-pinga. Dia merasakan dirinya teraniaya. Dia akan cuba membela dirinya.
Lampiran 2
Latihan-latihan T6RK4
1. Nyatakan perbezaan karya-karya Abdullah Munsyi  dengan karya-karya klasik?
2. Bagaimanakah gaya bahasa penulisan Abdullah Munsyi?
3. Apakah kelulusan Raja Ali Haji?
4. Nyatakan Kandungan karya Raja Ali Haji  dalam  Kitab Pengetahuan Bahasa.





No comments:

Post a Comment