Thursday, June 28, 2012

rph 26


Rph minggu 26/2012
25 Jun   2012-  29 Jun  2012
BM 6AK4
TARIKH
HARI
MASA
25 Jun 2012
ISNIN
9.45-10.20, 10.20-10.55

TAJUK
Sub-tajuk
SEMANTIK
PERIBAHASA-DEFINISI PERIBAHASA,
JENIS-JENIS PERIBAHASA - PERUMPAMAAN
Objektif
Pelajar-pelajar dapat menyatakan maksud peribahasa, jenis-jenis peribahasa
aktiviti
Perbincangan, penerangan
Rujukan/ABM
Teks Pra-Uhal 285-286
REFLEKSI/CATATAN
Kesemua pelajar dapat menerangkan konsep maksud  peribahasa dan jenis-jenis peribahasa.

Tutorial 6AK4
TARIKH
HARI
MASA
25 Jun 2012
ISNIN
12.05-12.40

TAJUK
Sub-tajuk

Pembetulan soalan peperiksaan STPM pertengahan tahun
Kertas 2 (alih bentuk teks)

BM 4K10
TARIKH
HARI
MASA
26  Jun  2012
SELASA
705-740, 740-815
TAJUK
Sub-tajuk
MENULIS KARANGAN
Peranan keluarga dalam membentuk sahsiah anak-anak
OBJEKTIF
Pelajar-pelajar dapat menulis  karangan supaya menjadi 350 patah perkataan.
AKTIVITI
Perbincangan, penerangan, menulis  karangan
ABM/RUJUKAN
Bahan bercetak yang diedarkan.
REFLEKSI/CATATAN
50 peratus pelajar dapat menulis karangan menjadi 350 patah perkataan.
BM 6AK4
TARIKH
HARI
MASA
 26 JUN  2012
SELASA
8.15-8.50, 8.50-9.20
TAJUK
Sub-tajuk
Semantik-Peribahasa
Perumpamaan, pepatah, bidalan
OBJEKTIF
Pelajar-pelajar dapat menerangkan maksud perumpamaan, pepatah dan bidalan serta memberikan contoh.
AKTIVITI
Perbincangan dan penerangan, membuat latihan-latihan objektif
RUJUKAN
Teks Pra-U 285-287
REFLEKSI/CATATAN
Kesemua pelajar dapat menerangkan dan member contoh-contoh perumpamaan, pepatah dan bidalan.

BM 6RK3
TARIKH
HARI
MASA
 26 JUN  2012
SELASA
10.55-11.30, 11.30-12.05
TAJUK
Sub-tajuk
SEJARAH PERKEMBANGAN BAHASA MELAYU
Bahasa Melayu Klasik- Bahan bukti
Hukum Kanun Melaka, Hukum Kanun Pahang, surat-surat awal dalam BM Klasik
OBJEKTIF
PELAJAR-PELAJAR DAPAT MENYATAKAN BAHAN-BAHAN BUKTI KEWUJUDAN BM KLASIK SEPERTI HUKUM KANUN MELAKA DAN PAHANG SERTASURAT-SURAT AWAL DALAM BM KLASIK
AKTIVITI
PENERANGAN, PERBINCANGAN, BERSOAL-JAWAB
ABM
TEKS HAL. 38-39
REFLEKSI/CATATAN
KESEMUA PELAJAR DAPAT MENYATAKAN BAHAN-BAHAN BUKTI KEWUJUDAN BM KLASIK.
BM 6RK 3
TARIKH
HARI
MASA
27 JUN 2012
RABU
8.15-8.50.  8.50-9.25
TAJUK
Sub-tajuk
SEJARAH PERKEMBANGAN BAHASA MELAYU
BHAN BUKTI KEWUJUDAN BM KLASIK-Karya-Karya BM Klasik-Sejarah Melayu, Misa Melayu
OBJEKTIF
Pelajar-pelajar dapat menyatakan bahan-bahan bukti kewujudan BM Klasik seperti karya-karya dalam BM Klasik-Sejarah Melayu, Misa Melayu
AKTIVITI
PENERANGAN, PERBINCANGAN, BERSOAL-JAWAB
ABM
TEKS HAL. 42-43
REFLEKSI/CATATAN
Kesemua pelajar dapat menyatakan bahan-bahan bukti kewujudan BM Klasik seperti karya-karya dalam BM Klasik-Sejarah Melayu, Misa Melayu


BM 4K10
TARIKH
HARI
MASA
27  Jun  2012
RABU
9.45-10.20, 10.20-10.55
TAJUK
Sub-tajuk
Simpulan Bahasa
Memberi simpulan bahasa  yang sesuai dengan makna yang diberikan
OBJEKTIF
Pelajar-pelajar dapat menyatakan peribahasa yang seuai dengan makna yang diberikan
AKTIVITI
Perbincangan, penerangan, pelajar-pelajar membuat latihan secara lisan dan bertulis.
RUJUKAN/ABM
Bahan edaran bercetak.
REFLEKSI/CATATAN
50 Peratus pelajar dapat membuat latihan-latiha yang diberikan secara lisan dan bertulis.

BM 6AK4
TARIKH
HARI
MASA
27  JUN  2012
RABU
11.30-12.05, 12.05-12.40
TAJUK
Sub-tajuk
SEMANTIK
Peribahasa-Kiasan, kata-kata hikmat, perbilangan
Objektif
Pelajar-pelajar dapat menyatakan perkaitan makna daripada segi konteks.
AKTIVITI
Penerangan, perbincangan dan bersoaljawab
RUJUKAN/ABM
Teks hal. 284-285
REFLEKSI/CATATAN
Kesemua pelajar dapat menyatakan perkaitan makna perkataan daripada segi konteks.

BM 4K10
TARIKH
HARI
MASA
28 Jun  2012
KHAMIS
9.45-10.20, 10.20-11.30
TAJUK
Sub-tajuk
KOMSAS
Nove: melunas Rindu –Sinopsis Bab 11, 12, 13, 14
OBEKTIF
Pelajar-pelajar dapat menceritakan balik intisari cerita bab 11, 12, 13, 14
AKTIVITI
Bacaan Novel, perbincangan, bersoaljawab.
RUJUKAN/ABM
Teks Novel Melunas Rindu bab 7-10
REFLEKSI/CATATAN
50 peratus pelajar dapat menceritakan balik intisari cerita bab 7, 8 9 dan 10
BM 6RK3
TARIKH
HARI
MASA
 28 Jun2012
KHAMIS
10.55-11.30, 11.30-12.05
TAJUK
Sub-tajuk
SEJARAH PERKEMBANGAN BAHASA MELAYU
Fungsi-fungsi Bahasa Melayu Klasik-Lingua Franca, Bahasa Pentadbiran, Bahasa Ilmu (Agama), Bahasa Undang-Undang dan Bahasa Persuratan

OBJEKTIF
Pelajar-pelajar dapat menyatakan berbagai fungsi  BM Klasik
AKTIVITI
Perbincangan, penerangan, bersoaljawab
RUJUKAN/ABM
Teks hal. 43-44
REFLEKSI/CATATAN
Kesemua pelajar dapat menyatakan pelbagai fungsi BM Klasik

BM 6AK4
TARIKH
HARI
MASA
29 JUN  2012
JUMAAT
7.05-7.40, 7.40-8.15
TAJUK
Sub-tajuk
Alih bentuk Teks kepada BM Moden
Sajak-Hikayat Bahasaku
OBJEKTIF
Pelajar-pelajar dapat mengalih bahasa sajak kepada bahasa Melayu Moden
AKTIVITI
Penerangan, perbincangan, mengalih bahasa sajak ke dalam Bahasa Melayu Moden
RUJUKAN
Kertas edaran- Soalan Percubaan 2007
REFLEKSI/CATATAN
Kesemua pelajar dapat mengalih bahasa sajak kepada bahasa Melayu Moden.

BM 6RK3
TARIKH
HARI
MASA
29  JUN 2012
JUMAAT
9.40-10.10, 10-10.40
TAJUK
Sub-tajuk
Pembacaan secara analitis dan kritis
Peranan ibu bapa dalam pembentukan sahsiah anak-anak
Objektif
Pelajar-pelajar dapat memberi makna frasa daripada petikan yang disediakan, menyatakan mesej yang terdapat dalam petikan serta menjawab soalan analitis dalam 150 patah pekataan
Aktiviti
 Membaca petikan, menjawab soalan-soalan secaralisan dan bertulis
Rujukan/ABM
Bahan bercetak
Refleksi/Catatan
Kesemua pelajar dapat memberi makna frasa daripada petikan yang disediakan, menyatakan mesej yang terdapat dalam petikan serta menjawab soalan analitis dalam 150 patah pekataan.

                                                                                                                        Lampiran 1

Alih bentuk bahasa yang berikut kepada bentuk prosa bahasa Melayu moden.

HIKAYAT BAHASAKU
Terima kasih para pemimpin
kerana kelantangan lidah
bahasa berdiri megah
memecah puncak cemara

Terma kasih pejuang bahasa
kerana semangat patriotisme
bahasa terpelihara sepanjang zaman

Terima kasih cendiakawan bahasa
kerana ketajaman minda
bahasa merentas kurikulum
bahasa menjangkau benua
Iimu bercambah
mengungkap pelbagai kisah

Terima kasih ayah dan bunda
kerana saying akan bahasa
anakmu bertutur tentang santum
dan nilai budi

Bahasa kami adalah doa
penampai hasrat
sempurna hajat
peliharalah bahasaku.


  1. Hamid Jemain
Dewan bahasa, mmei 2005

Cadangan jawapan

                Ucapan terima kasih diberikan kepada para pemimpin kerana kelantangan mereka bersuara menyebabkan bahasa berdiri megah di puncak cemara.

                Terima kasih  diucapkan kepada para pejuang bahasa kerana dengan semangat patriotisme mereka, bahasa terpelihara sepanjang zaman.

                Terima kasih diucapkan kepada cenndekiawan bahasa kerana dengan ketajaman minda mereka, bahasa telah merentas kurikulum dan menjangkau benua. Ilmu telah bercambah dengan mengungkap pelbagai kisah.

                Terima kasih diucapkan kepada ibu bapa disebabkan sayang mereka akan bahasa menyebabkan anak-anak kalian bertutur tentang santun dan nilai budi.

                Bahasa kami adalah doa untuk menyampai   dan menyempurna hajat. Periharalah bahasaku.

                                                                                                                                                Lampiran 2

Baca petikan di bawah dengan teliti dan jawab semua soalan.

        Memang senang menjadi  ibu bapa, tetapi yang susah ialah menguasai ilmu dan kemahiran  keibubapaan yang diikuti oleh pelaksanaan yang berkesan  untuk kesejahteraan seluruh anggota keluarga. Disebabkan kekurangan ilmu dan kemahiran keibubapaan dalam  kalangan  ibu bapa, banyak anak remaja masa kini yang terlibat dalam pelbagai masalah sosial.
Apabila  masalah  sosial yang melibatkan remaja ini menjadi semakin membimbangkan, barulah timbul kesedaran dalam kalangan ibu bapa untuk menguasai ilmu keibubapaan. Mereka mula menyedari kepentingan ilmu tersebut kerana menjadi ibu bapa pada zaman yang serba canggih ini besar cabarannya. Setakat kesedaran sahaja belum memadai kerana hal ini mesti disusuli oleh tindakan  dan pelaksanaan. Soalnya sekarang, berapa banyakkah ibu bapa yang sanggup mengorak langkah yang lebih jauh  untuk  menuntut  ilmu tersebut?
Dengan berdasarkan tuntutan semasa, sudah tiba masanya ibu bapa memperluas pengetahuan mereka tentang keibubapaan agar asuhan dan didikan anak-anak lebih sempurna. Apabila menuntut sesuatu ilmu, eloklah kita “berguru” supaya kita tidak menjadi “seperti ketam mengajar anaknya berjalan lurus”.  Dengan cara ini, kita akan berpeluang mempelajari ilmu tersebut secara mendalam.Akibat melakukan kesilapan dalam mengasuh dan mendidik anak-anak  tentulah buruk.
Ada orang yang berkata bahawa walaupun  tidak “menuntut”,  ibu bapa pada zaman dahulu masih berjaya mendidik anak-anak. Kita  harus sedar bahawa keadaan sudah berubah, dan cabaran yang dihadapi oleh ibu bapa  dan anak-anak pada zaman ini jauh lebih rencam. Segala-galanya  sudah canggih, maka kita yang menjadi  ibu bapa harus juga mempunyai pengetahuan yang canggih  juga. Memang mudah menjadi ibu bapa, tetapi menjadi ibu bapa ang faham, peka, dan mempunyai iltizam terhadap pembinaan insane yang utuh daripada segi emosi dan akhlak adalah sukar.
Ibu bapa sendiri perlulah menerapkan asas akhlak dalam jiwa anak-anak supaya anak-anak  sentiasa mengasihi dan menghormati ibu bapa melalui perkataan dan perbuatan. Tutur kata semasa berbicara dengan ibu bapa amat penting dijaga agar tidak menyakiti hati mereka. Yang berlaku pada masa ini adalah seorang ibu mampu menjaga sepuluh orang anak, tetapi sepuluh orang anak belum tentu berupaya menjaga seorang ibu. Hal ini amat  menggores perasaan hati kita.
Ibu bapa perlu mendidik anak-anak supaya anak-anak sentiasa menunjukkan rasa hormat pada guru  melalui tutur kata dan perbuatan . Selain  itu, ibu bapa perlu menunjukkan contoh yang baik seperti bersfat sabar, jujur, amanah, menepati janji, tidak mementingkan diri, menghormati orang tua dan jiran, dan sebagainya.
Kini, sudah tiba masanya setiap ibu bapa mengakui hakikat peranan mereka terhadap anak sendiri. Fahaman bahawa apabila anak dihantar ke sekolah, maka bebaslah mereka daripada tanggungjawab mendidik anak-anak lantaran dihambat kesibukan tidak tepat sama sekali. Hal ini demikian kerana di sekolah, para guru perlu mengawal puluhan malahan ratusan pelajar dan oleh itu mereka tidak patut dibebani tugas yang sepatutnya  dilaksanakan oleh ibu bapa sendiri.

( Disesuaikan daripada Dewan Masyarakat, Mac 2003 ) 

1. Nyatakan maksud:
a. …seperti ketam menyuruh anaknya berjalan lurus (baris 13-14)                     (2 markah)
b. …yang dihadapi oleh ibu bapa  dan anak-anak pada zaman ini jauh lebih rencam.  (baris 17-18)
                                                                                                                        (2 markah)
2.Nyatakan tema petikan ini.                                                                             (6 markah)
3.   
Ibu bapa sendiri perlulah menerapkan asas akhlak dalam jiwa anak-anak supaya anak-anak  sentiasa mengasihi dan menghormati ibu bapa melalui perkataan dan perbuatan.
                                                                                                                                                        (baris 22-23)

Bagaimanakah bentuk perkataan dan perbuatan yang harus ditunjukkan oleh ibu bapa kepada anak-anak supaya anak-anak sentiasa mengasihi dan mengormati ibu bapa?
Jawapan anda hendaklah menganndungi tidak lebih daripada150 patah perkataan

                                                                                                                         (20 markah)


               






No comments:

Post a Comment