Rph minggu
25/2012
18
Jun 2012- 22
Jun 2012
BM 6AK4
TARIKH
HARI
MASA
|
18 Jun 2012
ISNIN
9.45-10.20, 10.20-10.55
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Semantik
Perubahan Makna- Perluasan dan Penyempitan
Makna
|
Objektif
|
Pelajar-pelajar dapat menyatakan bahawa makna
sesuatu perkataan boleh berubah mengikut
perubahan masa, teknologi dan hubungan social dalam mamsyarakat.
|
aktiviti
|
Perbincangan, penerangan
|
Rujukan/ABM
|
Teks Pra-Uhal 280-281
|
REFLEKSI/CATATAN
|
Keseua pelajar dapat menerangkan konsep
perubahan makna sama ada secara perluasan atau penyempitan.
|
Tutorial 6AK4
TARIKH
HARI
MASA
|
18 Jun 2012
ISNIN
12.05-12.40
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Pembetulan soalan peperiksaan STPM
pertengahan tahun
Kertas 2 (Merumus Karangan)
|
BM 4K10
TARIKH
HARI
MASA
|
19
Jun 2012
SELASA
705-740, 740-815
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Merumus Karangan
Gejala Sosial
|
OBJEKTIF
|
Pelajar-pelajar dapat merumus karangan supaya
menjadi 120 patah perkataan.
|
AKTIVITI
|
Perbincangan, penerangan, merumus karangan
|
ABM/RUJUKAN
|
Bahan bercetak yang dieedarkan.
|
REFLEKSI/CATATAN
|
50 peratus pelajar dapat merumus karangan
menjadi 120 patah perkataan.
|
BM 6AK4
TARIKH
HARI
MASA
|
19 JUN 2012
SELASA
8.15-8.50, 8.50-9.20
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Semantik
Perkaitan makna perkatan: Daripada segi
Leksikal dan Konteks
Leksikal- sinonim, antonim, hiponim, homonim,
homofon, homograf dan polisemi
|
OBJEKTIF
|
Pelajar-pelajar dapat menerangkan konsep
sinonim, antonim, hiponim, homonim, homofon dan homograf
|
AKTIVITI
|
Perbincangan dan penerangan, membuat
latihan-latihan objektif
|
RUJUKAN
|
Teks Pra-U 281-282
|
REFLEKSI/CATATAN
|
Kesemua pelajar dapat
menerangkan konsep sinonim, antonim, hiponim, homonim, homofon, homograf dan polisemi.
|
BM 6RK3
TARIKH
HARI
MASA
|
19 JUN 2012
SELASA
10.55-11.30, 11.30-12.05
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
SEJARAH PERKEMBANGAN BAHASA MELAYU
Bahasa Melayu Klasik- Definisi
|
OBJEKTIF
|
PELAJAR-PELAJAR DAPAT MENYATAKAN MAKSUD BAHASA MELAYU KLASIK
|
AKTIVITI
|
PENERANGAN, PERBINCANGAN, BERSOAL-JAWAB
|
ABM
|
TEKS HAL. 30-31
|
REFLEKSI/CATATAN
|
KESEMUA PELAJAR DAPAT MENYATAKAN
DEFINISI BAHASA MELAYU KLASIK
|
BM 6RK 3
TARIKH
HARI
MASA
|
20 JUN 2012
RABU
8.15-8.50.
8.50-9.25
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
SEJARAH PERKEMBANGAN BAHASA MELAYU
Bahasa Melayu Klasik –Ciri-Ciri-Sistem
Tulisan dan Ejaan (Jawi)
|
OBJEKTIF
|
Pelajar-pelajar dapat menerangkan beberapa ciri bahasa Melayu Klasik
|
AKTIVITI
|
PENERANGAN, PERBINCANGAN, BERSOAL-JAWAB
|
ABM
|
TEKS HAL. 31-34
|
REFLEKSI/CATATAN
|
Kesemua pelajar dapat menyatakan ciri-ciri bahasa Melayu Klasik
daripada segi sistem ejaan dan tulisan jawi.
|
BM 4K10
TARIKH
HARI
MASA
|
20
Jun 2012
RABU
9.45-10.20, 10.20-10.55
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Peribahasa
Memberi peribahasa yang sesuai dengan makna
yang diberikan
|
OBJEKTIF
|
Pelajar-pelajar dapat menyatakan peribahasa
yang seuai dengan makna yang diberikan
|
AKTIVITI
|
Perbincangan, penerangan, pelajar-pelajar
membuat llatihan secara lisan dan bertulis.
|
RUJUKAN/ABM
|
Bahan edaran bercetak.
|
REFLEKSI/CATATAN
|
50 Peratus pelajar dapat membuat
latihan-latiha yang diberikan secara lisan dan bertulis.
|
BM 6AK4
TARIKH
HARI
MASA
|
20 JUN
2012
RABU
11.30-12.05, 12.05-12.40
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
SEMANTIK
Perkaitan makna perkataan daripada segi
konteks
|
Objektif
|
Pelajar-pelajar dapat menyatakan perkaitan
makna daripada segi konteks.
|
AKTIVITI
|
Penerangan, perbincangan dan bersoaljawab
|
RUJUKAN/ABM
|
Teks hal. 284-285
|
REFLEKSI/CATATAN
|
Kesemua pelajar dapat menyatakan perkaitan
makna perkataan daripada segi konteks.
|
BM 4K10
TARIKH
HARI
MASA
|
21 Jun
2012
KHAMIS
9.45-10.20, 10.20-11.30
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
KOMSAS
Nove: melunas Rindu –Sinopsis Bab 7, 8, 9 dan
10
|
OBEKTIF
|
Pelajar-pelajar dapat menceritakan balik
intisari cerita bab 7, 8 9 dan 10
|
AKTIVITI
|
Bacaan Novel, perbincangan, bersoaljawab.
|
RUJUKAN/ABM
|
Teks Novel Melunas Rindu bab 7-10
|
REFLEKSI/CATATAN
|
50 peratus pelajar dapat
menceritakan balik intisari cerita bab 7, 8 9 dan 10
|
BM 6RK3
TARIKH
HARI
MASA
|
21
Jun2012
KHAMIS
10.55-11.30, 11.30-12.05
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
SEJARAH PERKEMBANGAN BAHASA MELAYU
Bukti kewujudan Bahasa Melayu Bersurat-Aksara
Jawi-6 huruf tambahan
|
OBJEKTIF
|
Pelajar-pelajar dapat menyatakan 37 aksara
jawidan 6 huruf tambahan dalam aksara jawi
|
AKTIVITI
|
Perbincangan, penerangan, bersoaljawab
|
RUJUKAN/ABM
|
Teks Pra-U STPM Bahasa Melayu ms 30-31
|
REFLEKSI/CATATAN
|
Kesemua pelajar dapat menyatakan 37 aksara
jawidan 6 huruf tambahan dalam aksara jawi.
|
BM 6AK4
TARIKH
HARI
MASA
|
22 JUN
2012
JUMAAT
7.05-7.40, 7.40-8.15
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
MERUMUS KARANGAN
Pembakaran terbuka
|
OBJEKTIF
|
Pelajar-pelajar dapat menulis rumusankarangan
berdasarkan soalan yang diberikan dengan jumlah perkataan 170-180 patah
perkataan
|
AKTIVITI
|
Perbincangan mencari isi-isi utama dan
isi-isi sokongan, merumus karangan
|
RUJUKAN
|
Bahan edaran
|
REFLEKSI/CATATAN
|
|
BM 6RK3
TARIKH
HARI
MASA
|
22 JUN
2012
JUMAAT
9.40-10.10, 10-10.40
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Penulisan Karangan –Tugasan sejauhmana anda
bersetuju
Bidang Sains Dan teknologi
|
Objektif
|
Pelajar-pelajar dapat menerangkan makna
perkataan, frasa, ayat, atau perenggan
yang terdapat dalam teks.
|
Aktiviti
|
Bacaan teks, mencari makna, perbincangan
Menulis karangan:
Kemajuan san dan perubatan sukan penting
untukmemajukan sukan tanah air.
Sejauh manakah anda bersetuju dengan
pernyataan di atas dengan merujuk contoh-contoh yang relevan?
|
Rujukan/ABM
|
Teks Pra-U STPM Bahasa Melayu hal 187.
|
Refleksi/Catatan
|
Pelajar-pelajar dapat menulis karangan
berdasarkan rajuk yang diberikan menjadi 600-650 patah perkataan.
|
No comments:
Post a Comment