Wednesday, July 28, 2010

Rph minggu 29

MINGGU KE-29

19 JULAI 2010-23 JULAI 2010

MATA PELAJARAN :BAHASA MELAYU


TARIKH

HARI

MASA


19 JULAI 2010

ISNIN

11.30-12.05, 12.05- 12.05-12.40 (MASA 8 DAN 9)

TAJUK

SUB-TAJUK


OBJEKTIF

Sejarah Perkembangan Bahasa (Ulangkaji)

Asal-usul Bahasa Melayu


PELAJAR-PELAJAR DAPAT MENYATAKAN ASAL-USUL BAHASA MELAYU


AKTIVITI


PERBINCANGAN, PENERANGAN


CATATAN / REFLEKSI


KESEMUA PELAJAR DAPAT MENYIAPKAN LATIHAN DAN BERBINCANG DALAM KUMPULAN. SAMBUNGAN TAJUK INI AKAN DIAJAR PADA PELAJARAN HARI SELASA.

KELAS PEMULIHAN 5K8


TARIKH

HARI

MASA


19 JULAI 2010

ISNIN

11.30-12.05, 12.05- 12.05-12.40 (MASA 8 DAN 9)

TAJUK

SUB-TAJUK


OBJEKTIF

AYAT AKTIF DAN AYAT PASIF

MENUKAR AYAT AKTIF KEPADA AYAT PASIF DAN SEBALIKNYA


PELAJAR-PELAJAR DAPAT MENUKAR AYAT AKTIF KEPADA AYAT PASIF DAN SEBALIKNYA.



AYAT AKTIF KEPADA AYAT PASIF:

  1. Semua pegawai menggunakan bahasa rasmi dalam mesyuarat tadi.
  2. Pegawai itu sudah menerima surat pengesahan jawatannya.
  3. Pak Abu menebas rumput.

AYAT PASIF KEPADA AYAT AKTIF:

  1. Bola ditendang oleh Abu.
  2. Air dalam cawan itu sudah diminum oleh adik.
  3. Sampah dalam bakul itu sudah dibuang oleh abang.


CATATAN / REFLEKSI


SEMUA PELAJAR DAPAT MENUKAR AYAT AKTIF KEPADA AYAT PASIF DAN SEBALIKNYA. MINGGU HADAPAN AKAN DIAAN AYAT AYAT SONGSANG DAN AYAT BIASA

MATA PELAJARAN: PENGAJIAN AM 1 6RK3 IAJAR AYAT SONGSANG, AYAT BIASA.


TARIKH

HARI

MASA


19 JULAI 2010

ISNIN

10.55-11.30 (MASA KE-7)

TAJUK

SUB-TAJUK



OBJEKTIF

YANG DI-PERTUAN TUAN AGONG

PEMILIHAN YANG DI-PERTUAN AGONG

KEDUDUKAN YANG DI-PERTUAN AGONG


PELAJAR-PELAJAR DAPAT MENYATAKAN BAGAIMANA YDP AGONG DIPILIH DAN KEDUDUKAN YDP AGONG.


AKTIVITI


Penerangan

Perbincangan

bersoaljawab


CATATAN / REFLEKSI


Kesemua pelajar dapat meyatakan bagaimana YDP agong dipilih dan Kedudukan YDP Agong. Pengajaran seterusnya menyentuh tentang Kuasa dan Tugas YDP Agong.

MATA PELAJARAN : BAHASA MELAYU 1


TARIKH

HARI

MASA

20 JULAI 2010

SELASA

10.55-11.30 (MASA KE-7)

TAJUK

SUB-TAJUK


OBJEKTIF

Sejarah Perkembangan Bahasa Melayu (ulangkaji)

Konsep Melayu

Salasilah bahasa Melayu

Pelajar-pelajar dapat menyatakan konsep Melayu dan salasilah bahasa Melayu


AKTIVITI


PENERANGAN

PERBINCANGAN

GERAK KERJA LISAN DAN BERTULIS


CATATAN / REFLEKSI

KESELURUHAN PELAJAR DAPAT MENYTAKAN KONSEP MELAYU DAN SALASILAH BAHASA MELAYU. TAJUK INI AKAN DISAMBUNG PADA HARI RABU.

MATA PELAJARAN: PENGAJIAN AM 1 6RK5


TARIKH

HARI

MASA


20 JULAI 2010

SELASA

12.05-12.40 (MASA KE-9)

TAJUK

SUB-TAJUK



OBJEKTIF

YANG DI-PERTUAN TUAN AGONG

PEMILIHAN YANG DI-PERTUAN AGONG

KEDUDUKAN YANG DI-PERTUAN AGONG


PELAJAR-PELAJAR DAPAT MENYATAKAN BAGAIMANA YDP AGONG DIPILIH DAN KEDUDUKAN YDP AGONG.


AKTIVITI


Penerangan,

Perbincangan

bersoaljawab


CATATAN / REFLEKSI


Kesemua pelajar dapat meyatakan bagaimana YDP Agong dipilih dan Kedudukan YDP Agong. Penngajaran akan datang akan menyentuh tentang Tugas dan Kuasa YDP Agong.

MATA PELAJARAN : BAHASA MELAYU 1

TARIKH

HARI

MASA

21 JULAI 2010

RABU

8.15-8.50, 8.50-9.25 (MASA 3 DAN 4)

TAJUK

SUB-TAJUK


OBJEKTIF

SEJARAH PERKEMBANGAN BAHASA MELAYU

HIPOTESIS TEMPAT ASAL BAHASA MELAYU-KAWASAN ASIA TENGAH, KAWASAN NUSANTARA.


AKTIVITI

PERBINCANGAN

PENERANGAN

PEMBENTANGAN


CATATAN / REFLEKSI

KESELURUHAN PELAJAR DAPAT MENYATAKAN BAHASA BAHASA MELAYU BERASAL DARI ASIA TENGAH DAN KAWASAN NUSANTARA. PELAJARAN AKAN DATANG AKAN MENYENTUH TENTANG BAHASA MELAYU KUNO, DEFINISI DAN BAHAN BUKTI.

MATA PELAJARAN: PENGAJIAN AM 1 6RK5


TARIKH

HARI

MASA


21 JULAI 2010

RABU

9.45-10.20-10.20-10.55 (MASA KE-5 DAN 6)

TAJUK

SUB-TAJUK


OBJEKTIF

YANG DI-PERTUAN AGONG

KUASA DAN TUGAS YANG DI-PERTUAN AGONG, KUASA BUDI BICARA YANG DI-PERTUAN AGONG.

PELAJAR-PELAJAR DAPAT MENYATAKAN TUGAS-TUGAS YDP AGONG DAN KUASA BUDI BICARA YANG DIPERTUAN AGONG.


AKTIVITI


Perbincangan

Penerangan

Bersoaljawab

Menyalin nota


CATATAN / REFLEKSI


Kesemua pelajar dapat menyatakan kuasa YDP Agong dan kuasa-kuasa budi bicara YDP Agong. Ujian Topikal 1 akan diadakan pada minggu hadapan. Pelajar-pelajar diberikan masa menguangkaji.

MATA PELAJARAN: PENGAJIAN AM 1 6RK3


TARIKH

HARI

MASA


21 JULAI 2010

RABU

11.30-12.05, 12.05-12.40 (MASA KE-8 DAN 9)

TAJUK

SUB-TAJUK

OBJEKTIF

YANG DI-PERTUAN AGONG

KUAS DAN TUGAS YANG DI-PERTUAN AGONG, KUASA BUDI BICARA YANG DI-PERTUAN AGONG.

PELAJAR-PELAJAR DAPAT MENYATAKAN TUGAS-TUGAS YDP AGONG DAN KUASA BUDI BICARA YANG DIPERTUAN AGONG.


AKTIVITI

Perbincangan

Penerangan

Bersoaljawab

Menyalin nota

CATATAN / REFLEKSI

Kesemua pelajar dapat menyatakan kuasa YDP Agong dan kuasa-kuasa budi bicara YDP Agong.
Ujian topikal 1 akan diadakan pada pengajaran akan datang

MATA PELAJARAN : BAHASA MELAYU 1

TARIKH

HARI

MASA

22 JULAI 2010

KHAMIS

7.05-7.40, 7.40-8.15 (MASA PERTAMA DAN KEDUA)

TAJUK

SUB-TAJUK


OBJEKTIF

Sejarah Perkembangan bahasa Melayu

Bahasa Melayu Kuno-Definisi, Bahan Bukti


Pelajar-Pelajar dapat menyatakan definisi bahasa Melayu Kuno dan bahan-bahan bukti

AKTIVITI

PERBINCANGAN DALAM KUMPULAN

PENERANGAN, PEMBENTANGAN MENGIKUT KUMPULAN

MENULIS KARANGAN

CATATAN / REFLEKSI

KESEMUA PELAJAR DAPAT MENYATAKIAN DEFINISI BAHASA MELAYU KUNO DAN BAHAN-BAHAN BUKTI MENGENAINYA. LATIHAN RUMUSAN AKAN DIBERI PADA PENGAJARAN AKAN DATANG.

MATA PELAJARAN: PENGAJIAN AM 1 6RK3


TARIKH

HARI

MASA


22 JULAI 2010

KHAMIS

9.45-10.20, 10.20-10.55 (MASA KE-5 DAN 6)

TAJUK

SUB-TAJUK





OBJEKTIF





Ujian Topikal 1

Bab1, 2 dan 3

AKTIVITI

Ujian Topikal 1

CATATAN / REFLEKSI

Pelajar-pelajar menjawab soalan-soalan yang dikemukakan

MATA PELAJARAN: PENGAJIAN AM 1 6RK5

TARIKH

HARI

MASA

23 JULAI 2010

JUMAAT

8.15-8.50, 8.50-9.25 (MASA KE-3 DAN 4)

TAJUK

SUB-TAJUK





OBJEKTIF




Ujian topikal 1


Bab1, 2 dan 3

AKTIVITI

Ujian Topikal 1

CATATAN / REFLEKSI

Pelajar-pelajar menjawab soalan-soalan yang dikemukakan.

MATA PELAJARAN : BAHASA MELAYU 2


TARIKH

HARI

MASA


23 JULAI 2010

JUMAAT

10.40-11.10, 11.10-11.40 ( MASA KE 7 DAN 8)

TAJUK

SUB-TAJUK


OBJEKTIF

RUMUSAN

MENCARI ISI UTAMA DAN SAMPINGAN


PELAJAR-PELAJAR DAPAT MENULIS RUMUSAN HINGGA MENJADI 170-180 PATAH PERKATAAN.

AKTIVITI







  1. Penerangan
  2. Perbincangan
  3. Latihan Topikal
  4. Tugasan
  5. Perbincangan dan Latihan
  6. Pembentangan isi

CATATAN / REFLEKSI

PELAJAR-PELAJAR DAPAT MERUMUS KARANGAN SUPAYA MENJADI 180 PATAH PERKATAAN .


No comments:

Post a Comment