Rph minggu 28
8 Julai 2013
- 12 Julai 2013
BM 6AK3
TARIKH
HARI
MASA
|
8 Julai 2013
ISNIN
3 dan 4
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
PBS
Kepentingan kajian
|
Objektif
|
Ahli-ahli kumpulan membuat draf tentang kepentingan Kajian
|
aktiviti
|
Perbincangan dalam kumpulan. Guru memantau kerja kumpulan
|
Rujukan
|
Manual guru PBS penggal 3
|
refleksi
|
Setiap ahli kumpulan menghasilkan draf Kepentingan Kajian
|
4S2
TARIKH
HARI
MASA
|
8 Julai 2013
ISNIN
7 dan 8
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Karangan B
Peribahasa-Bulat air kerana pembetung, bulat manusia
kerana muafakat. Tulis sebuah karangan mengenai peribahas tersebut.
|
objektif
|
Pelajar-pelajar dapat menghasilkan sebuah karangan
berdasarkan tajuk yang diberikan supaya menjadi tidak kurang daripada 350
patah perkataan.
|
aktiviti
|
Penerangan, perbincangan
|
rujukan
|
Pelangi Bahasa Malaysia Tingkatan 4 ms . 15
|
refleksi
|
Kesemua pelajar dapat menghasilkan sebuah karangan
berdasarkan tajuk yang diberikan menjadi tidak kurang daripada 350 patah
perkataan.
|
TARIKH
HARI
MASA
|
9 Julai
2013
Selasa
3 dan 4
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Perkembangan Bahasa Melayu Era paskamerdeka
Perkara 152 Perlembagaan Malaysia,
Akta Dewan Bahasa dan Pustaka 1959 (Pindaan 1995)
|
objektif
|
Pelajar-pelajar dapat menerangkan kandungan akta-akta
tersebut.
|
aktiviti
|
Perbincangan, penerangan
|
rujukan
|
Teks BM penggal 1 ms 61-62
|
refleksi
|
Pelajar-pelajar dapat menerangkan kandungan akta-akta
tersebut.
|
4S2
TARIKH
HARI
MASA
|
9 April
2013
SELASA
6 dan 7
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
KOMSAS
Syair Definisi Orang Berakal
|
Objektif
|
Pelajar-pelajar dapat menyatakan kandungan mesej dalam
syair tersebut.
|
Aktiviti
|
Menendangkan syair, perbincangan, bersoal jawab
|
Rujukan
|
Teks harga Remaja ms. 7 dan 8
|
refleksi
|
Kesemua pelajar dapat menyatakan kandungan mesej dalam
syair tersebut.
|
TARIKH
HARI
MASA
|
10 Julai 2013
Rabu
1 dan 2
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Perkembangan Bahasa Melayu Paskamerdeka
Akta bahasa Kebangsaan 1963/67
|
objektif
|
Pelajar-pelajar dapat menyatakan kandungan Akta bahasa
Kebangsaan 1963/67.
|
aktiviti
|
Penerangan, perbincangan, bersoal jawab
|
rujukan
|
Teks BM Penggal 1 ms63-64
|
refleksi
|
Kesemua pelajar dapat menyatakan kandungan Akta bahasa
Kebangsaan 1963/67
|
6AK3
TARIKH
HARI
MASA
|
10 Julai 2013
RABU
7 dan 8
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Retorik
Teknik-Teknik Penyampaian Idea
|
objektif
|
Pelajar-pelajar dapat menjelaskan teknik-teknik
penyampaian idea
|
aktiviti
|
Penerangan, perbincangan dan bersoal jawab
|
rujukan
|
Teks BM Penggal 3 ms. 14-15
|
refleksi
|
Kesemua pelajar dapat menjelaskan teknik-teknik
penyampaian idea.
|
6RK5
TARIKH
HARI
MASA
|
11 Julai 2013
Khamis
1 dan 2
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Perkembangan Bahasa Melayu Paskamerdeka
Akta Hasutan 1948 (Pindaan 1970), Akta pendidikan 1996
Penubuhan dan peranan Dewan Bahasa dan Pustaka
|
objektif
|
Pelajar-pelajar dan menerangkan kandungn Akta hasutan 1948
(pindaan 1970), Akta pendidikan 1996 dan tujuan penubuhan DBP.
|
aktiviti
|
Penerangan, perbincangan dan bersoaljawab.
|
rujukan
|
Teks BM Penggal 1
ms.64-66
|
refleksi
|
Kpelajar dan menerangkan kandungn Akta hasutan 1948
(pindaan 1970), Akta pendidikan 1996 dan tujuan penubuhan DBP.
|
BM 4S2
TARIKH
HARI
MASA
|
11 Julai esemua 2013
KHAMIS
3 DAN 4
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Program Nilam
Bacaan Dalam Kelas
|
Objektif
|
Pelajar-pelajar dapat membaca buku-buku cerita yang
dibekalkan dan membuat synopsis.
|
Aktiviti
|
Membaca dan menulis sinopsis
|
Rujukan
|
Bahan edaran
|
Refleksi
|
Kesemua pelajar dapat membaca buku-buku cerita yang
dibekalkan dan membuat synopsis.
|
TARIKH
HARI
MASA
|
11 Julai 2013
KHAMIS
7 dan 8
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
Variasi Bahasa
Konsep
Jenis dan Ciri Variasi Bahasa: Dialek, Idiolek, Pijin,
Kreol, Slanga.
|
Objektif
|
Pelajar-pelajar dapat menyatakan konsep serta jenis dan
ciri Variasi Bahasa
|
Aktiviti
|
Penerangan dan bersoaljawab
|
Rujukan
|
Teks BM penggal 3. Ms. 23-24
|
Refleksi
|
Kesemua pelajar dapat menyatakan konsep serta jenis dan
ciri Variasi Bahasa
|
BM 6RK5
TARIKH
HARI
MASA
|
12 Julai 2013
JUMAAT
4 dan 5
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
PERKEMBANGAN BAHASA MALAYSIA PASKAMERDEKA
Perancangan Bahasa-Perancangan taraf bahasa, perancangan
Korpus Bahasa,
|
Objektif
|
Pelajar-pelajar dapat menyatakan usaha-usaha yang
dilakukan melibatkan perancangan taraf dan perancangan korpus bahasa
|
Aktiviti
|
Penerangan, perbincangan menjawab soalan-soalan latihan
|
rujukan
|
Teks BK penggal 1 ms. 66-68
|
Refleksi
|
Kesemua pelajar dapat menyatakan usaha-usaha yang dilakukan
melibatkan perancangan taraf dan perancangan korpus bahasa
|
TARIKH
HARI
MASA
|
12 Julai 2013
JUMAAT
5 dan 6
|
TAJUK
Sub-tajuk
|
VARIASI BAHASA
Jenis-jenis Variasi Bahasa: Bahasa Formal, Bahasa Tak
Formal, Bahasa Halus, Bahasa Istana, Bahasa Basahan, Bahasa Baku
|
Objektif
|
Pelajar-pelajar dapat menyatakan jenis-jenis variasi bahasa seperti Bahasa Formal, Bahasa Tak
Formal, Bahasa Halus, Bahasa Istana, Bahasa Basahan dan Bahasa Baku.
|
Aktiviti
|
Menjawab soalan-soalan latihan
|
rujukan
|
Teks BM Penggal 3 ms. 28-32
|
Refleksi
|
Kesemua pelajar dapat menyatakan jenis-jenis variasi bahasa seperti Bahasa Formal, Bahasa Tak
Formal, Bahasa Halus, Bahasa Istana, Bahasa Basahan dan Bahasa Baku.
|
No comments:
Post a Comment