Rph minggu 27
4 Julai 2011- 8 Julai 2011
BAHASA MELAYU 6AK1
TARIKH HARI MASA | 4 Julai 2011 ISNIN 0815-0850, 0850-925 (MASA 3 DAN 4) |
TAJUK Sub-tajuk | Semantik Peribahasa-Bidalan dan Kiasan |
Objektif | Pelajar-pelajar dapat memberi makna Bidalan dan Kiasan |
Aktiviti | Perbincangan, penerangan, menyalin nota |
Rujukan | Teks Pra-U STPM bahasa Melayu kertas 1 ms. 286-287 |
Catatan/refleksi | Kesemua Pelajar dapat memberi makna Bidalan dan Kiasan |
BAHASA MELAYU 6RK4
TARIKH HARI MASA | 4 Julai 2011 ISNIN 1205-1240 (MASA 9) |
TAJUK Sub-tajuk | Sejarah Perkembangan Bahasa Melayu Latihan-latihan – Bahasa Melayu Pra merdeka |
Objektif | Pelajar-pelajar dapat soalan-soalan yang dikemukakan |
Aktiviti | Menjawab soalan-soalan secara bertulis |
Rujukan | Kertas soalan bercetak |
Catatan/refleksi | Kesemua Pelajar dapat menjawab soalan-soalan secara bertulis. |
TARIKH HARI MASA | 4 Julai 2011 ISNIN 1055-1130 (masa 7) |
TAJUK Sub-tajuk | Membetulkan kesalahan ejaan, dan bina ayat Perihatin alatulis Tanda tangan keretapi Tindakkan juru acara Matahari kebahgian Bonos mempastikan |
Objektif | Pelajar-pelajar dapat membetulkan kesalahan-kesalahan ejaan berikan ddaripada senarai perkataan yang dan membina ayat daripada perkataan-perkataan tersebut |
Aktiviti | Perbincangan, penerangan, membuat latihan |
Rujukan | Bahan bercetak |
Catatan/refleksi | Kesemua Pelajar membetulkan kesalahan ejaan dan membina ayat-ayat daripada perkataan-perkataan tersebut. |
BAHASA MELAYU 6AK1
TARIKH HARI MASA | 5 Julai 2011 SELASA 0945-1020, 1020-1055 (MASA 5 DAN 6) |
TAJUK Sub-tajuk | SEMANTIK PERIBAHASA-Kiasan Asal, Kiasan berpindah, kiasan permanusiaan, Kiasan berkacau. |
Objektif | Pelajar-pelajar dapat memberikan beberapa contoh kiasan asal, kiasan berpindah, kiasan permanusiaan dan kiasan berkacau. |
Aktiviti | Perbincangan, penerangan, menyalin nota |
Rujukan | Teks Pra-U STPM bahasa Melayu kertas 1 ms. 286-287 |
Catatan/refleksi | Kesemua Pelajar dapat memberikan beberapa contoh kiasan asal, kiasan berpindah, kiasan permanusiaan dan kiasan berkacau. |
TARIKH HARI MASA | 5 Julai 2011 Selasa 1130-12.05. 1205-1240 (masa 8 dan 9) |
TAJUK Sub-tajuk | Sejarah Perkembangan Bahasa Melayu Bahasa Melayu Moden Paskamerdeka Penubuhan Dewan Bahasa dan Pustaka Peranan DBP |
Objektif | Pelajar-pelajar dapat menyatakan Sejarah Penubuhan DBP dan peranannya dalam memajukan BM |
Aktiviti | Perbincangan, penerangan, menyalin nota |
Rujukan | Teks Pra-U STPM bahasa Melayu kertas 1 ms 50-52 |
Catatan/refleksi | Kesemua Pelajar dapat menyatakan sejarah penubuhan DBP dan peranan DBP dalam memajukan bahasa Melayu. |
TARIKH HARI MASA | 6 Julai 2011 Rabu 8.15-9.50, 9.50-9.25 (masa 3 dan 4) |
TAJUK Sub-tajuk | Karangan B Kilang beroperasi secara haram-mendatangkan masaah pencemaran di kawasan perumahan anda. Tulis sepucu surat kepada Majlis penguasa tempatan membuat aduan. |
Objektif | Pelajar-pelajar dapat menulis surat kiriman rasmi berdasarkan kandungan yang dinyatakan. |
Aktiviti | Perbincangan, penerangan, membuat latihan |
Rujukan | Bahan bercetak |
Catatan/refleksi | Kesemua Pelajar dapat menulis karangan bentuk surat kiriman rasmi berdasarkan kandngan yang disarankan. |
TARIKH HARI MASA | 6 Julai 2011 Rabu 945-1020. 1020-1055 (masa 5 dan 6) |
TAJUK Sub-tajuk | Sejarah Perkembangan Bahasa Melayu Bahasa Melayu Moden Paskamerdeka Ejaan- ejam ejaan Za’ba, sistem ejaan baru Rumi 1975, 1981 dan 1988-perbezaan |
Objektif | Pelajar-pelajar dapat menyatakan perbezaan sistem ejaan Za’ba dan Sistem ejaan Baru Rumi 1975, 1981 dan 1988 |
Aktiviti | Perbincangan, menyalin nota |
Rujukan | Teks Pra-U STPM bahasa Melayu kertas 1 ms 57 dan 58 |
Catatan/refleksi | Kesemua Pelajar dapat menyatakan perbezaan sistem ejaan Za’ba dan Sistem ejaan baru Rumi 1975, 1981 dan 1988. |
TARIKH HARI MASA | 6 Julai 2011 Rabu 11.30-12.05, 12.05-12.40 (MASA 8 DAN 9) |
TAJUK Sub-tajuk | Peribahasa- Latihan memberi makna peribahasa Nyatakan jenis peribahasa dan rikan maksudnyabe 1. Air sama air menjadi batu, sampah ke tepi jug 2. Di mana ada gula, di situ ada semut 3. Genggam bara api, biar sampai jadi arang 4. Alang-alang mandi biar basah 5. Manusia mati meninggalkan nama 6. Mulut tempayan 7. Hidup dikandung adat, mati dianndung tanah 8. Ilmu pelita hidup 9. Pandu cermat jiwa selamat 10. Hidup pokok berbuah, hidup manusia berjasa |
Objektif | Pelajar-pelajar dapat menjeniskan peribahasa di atas serta menjelaskan maksudnya |
aktiviti | Perbincangan, membuat latihan secara lisan dan bertulis |
Rujukan | Bahan bercetak |
Catatan/refleksi | Kesemua pelajar dapat menjeniskan pribahasa yang dberikan dan menjelaskan maknanya. |
TARIKH HARI MASA | 7 Julai 2011 Khamis 0705-0740, 0740-0815(MASA 1 DAN 2) |
TAJUK Sub-tajuk | Sejarah Perkembangan Bahasa Melayu Pola keselarasan vokal |
Objektif | Pelajar-pelajar dapat menyatakan 18 pola keselarasan vokal dalam Bahasa Malaysia |
Aktiviti | Perbincangan, penerangan, menyalin nota |
Rujukan | Teks Pra-U STPM bahasa Melayu kertas 1 ms 58-59 |
Catatan/refleksi | Kesemua Pelajar dapat menyatakan sejarah penubuhan DBP dan peranan DBP dalam memajukan bahasa Melayu. |
TARIKH HARI MASA | 7 Julai 2011 Khamis 0945-1020, 1020-1055 (masa 5 dan 6) |
TAJUK Sub-tajuk | Cabaran Masa Depan Faktor Sosial Menjana Pembangunan Negara |
Objektif | Pelajar-pelajar dapat menjawab soalan-soalan pemahaman berdasarkan petikan hal. 142 (teks) |
Aktiviti | Bacaan senyap dan kuat, menjawab soalan-soalan pemahaman secara lisan dan bertulis |
Rujukan | Teks ms. 138 |
Catatan/refleksi | Kesemua pelajar dapat menjawab soalan-soalan pemahaman secara lisan dan bertulis. |
TARIKH HARI MASA | 8 Julai 2011 JUMAAT 0705-0740 (masa 1 dan 2) |
TAJUK Sub-tajuk | Analisisalahan dalam Teks Kes Langkah-Langkah menganalisis kesalahan dalam teks |
Objektif | Pelajar-pelajar dapat mengean kesalahan-kesalahan pngguunaan bahasa dalam teks yang disediakan. |
Aktiviti | Perbincangan, penerangan, menyalin nota |
Rujukan | Bahan bercetak |
Catatan/refleksi | Kesemua Pelajar dapat mengesan kesalahan-kesalahan |
TARIKH HARI MASA | 8 Julai 2011 Jumaat 0815-0950, 0950-0925 (masa 3 dan 4) |
TAJUK Sub-tajuk | Analisis Kesalaan bahasa Latihan |
Objektif | Pelajar-pelajar dapat mengesan 5 kesalahan dalam teks yang disediakan. |
Aktiviti | Perbincangan, penerangan, menyalin nota |
Rujukan | Bahan bercetak |
Catatan/refleksi | Kesemua Pelajar dapat mengesan kesalahan-kesalahan bahasa dalam teks yang disediakan. |
RPH minggu 26-27 disemak. Tq
ReplyDeletethanks cikgu Bujang
ReplyDelete